Anmeldelse
Den gode undervisning
Den gode undervisning
Pædagogiske erfaringer skal deles. Lærere fra Hedensted Kommune deler med os alle sammen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der findes alt for få beskrivelser af, hvad der egentlig sker i de tusinde danske klasseværelser. Beskrivelser, der på samme tid kan give gode tips til kolleger og studerende, holde modet oppe, livs- og arbejdsglæden intakt og fremkalde fornemmelsen: 'Ja, sådan er det', sprede en følelse af, at det hele er umagen værd.
Fakta:
Titel: Den gode undervisning
Type: Bog
Forlag: Hedensted Kommune
Forfriskende modigt indrømmer lærere i denne lille, gode publikation, at der i hvert fald i deres tilfælde har skullet indregnes fjumretid til at få dresseret det interaktive whiteboard. Det er helt nede på jorden, velsignet fri for konsulentsprog om, hvordan man bare skal gøre, og sytten ord, ingen alligevel gider slå op.
De fleste læsere af Martin A. Hansens "Løgneren" husker, hvordan Johannes Vig ved enkle midler kunne fange elevernes interesse ved at hænge et forhæng for en grønlandsk kajak eller andet godt fra samlingerne. John S. Madsen gentager tricket ved at dække anskuelighedstavlen med Otto Baches (Otto, blandt venner) "De sammensvorne rider fra Finderup Lade" med en samling håbefulde aspiranter til børnehaveklassen. Der er oceaner af muligheder for at skærpe både fantasi og den kritiske iagttagelsesevne med sådan en øvelse og god grund til at gøre det. For som læreren siger: Det kunne jo være, at der i flokken sad en ny Otto! Prøv selv at få eleverne til at finde deres indre bataljemaler - eller bare male en hest, så det ligner.
Gry Brandenburg Bach skriver om, hvordan hun ved at bruge whiteboardet gjorde eleverne bevidst om deres egne læreprocesser - hvilket kortede arbejdet med at lære en ting som engelske tidsangivelser ned til en tredjedel.
Og så er der alle de andre fortællinger. Om undervisning i demokrati i børnehøjde og arbejdet med omsorgssvigtede børn. Læs og lær.
Sidsel Koch og Allan Jensen har virkelig valgt et lille projekt op ad bakke: Hvordan får man elever - hadeveninder - i 8. klasse til at fundere fornuftigt over, hvad det egentlig er rimeligt at have i sit penalhus! Og hvordan skriver man en reflekteret tekst. Tema: At afbryde et venskab! Men vel at mærke: sørg for at skabe sammenhæng mellem budskab og form. Studer tryksager og vælg dine egne virkemidler med omhu. Det er her, pennalhusets indhold kommer ind. Forløbet er et mønstereksempel på, hvordan man gør det danskfaglige fænomen "orden" anvendeligt i en moderne teenagerkontekst. Det handler nemlig om at undervise i æstetik. Og så kan det pludselig blive vigtigt, om der er bidt af viskelæderet.
Ganske gratis kan man her få en samling perspektivrige beretninger fra virkeligheden. Samt en elevberetning, der spidder den dårlige lærer. Lige på kornet. Læs det lille hæfte. Og skriv din egen gode historie!
""