Anmeldelse

Dansk

Nordlys for fjerde

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danske noveller fra H.C. Andersen til

Thomas Winding

187 sider, 131,25 kroner

Nordlys for femte

Danske noveller fra H.C. Andersen til

Hanne-Vibeke Holst

240 sider, 131,25 kroner

Redigeret af Hanne Leth og Jørn E. Albert

Serie: Nordlys for . . .

Gyldendal

'Nordlys'-serien, som begyndte med udgivelser for 8. og 9. klasse, har nu trinvis bevæget sig ned til femte og fjerde klasse.

Antologierne følger helt principperne fra de øvrige bøger. De er en samling af noveller, der tidsmæssigt strækker sig fra H.C. Andersen frem til nyeste tid. Hovedvægten ligger dog klart på litteratur fra 80`erne og 90`erne, mens tekster fra før 1960 kun sporadisk er repræsenteret.

Nogle af novellerne udgives i disse bøger for første gang.

Et bredt udsnit af voksen- og børnebogsforfattere fra nyeste tid er repræsenteret.

Som i de tidligere bøger i serien er der ikke noget bud på, hvordan teksterne kan anvendes i skolen.

De litteraturpædagogiske overvejelser overlades helt til læreren.

I danskundervisningen på mellemtrinnet er der et krav om arbejde med mange forskellige fiktive og ikke-fiktive genrer. Og undertiden koncentrerer undervisningen i folkeskolen sig for meget om de samme genrer, blandt andet eventyr og novelle. Disse krav om bred repræsentation af genrer tilgodeser materialerne ikke, da det udelukkende holder sig til novellegenren. I tidligere udgivelser i serien har den realistiske novelle domineret, men i disse udvalg er den fantastiske fortælling rigt repræsenteret.

Det kan virke lidt letkøbt, at forfatterne udgiver lærebogsmaterialer uden overhovedet at forholde sig til den sammenhæng, det kan indgå i. På den anden side må jeg rose materialet for dets udvalg af noveller. Mange af historierne er bragende gode. De er spændende at læse for såvel voksne som børn og rummer både litterære kvaliteter og gode pædagogiske muligheder. Sprog og begrebsverden passer til de fleste elever på alderstrinnet. Hvis teksterne bliver læst op af læreren, vil de gå lige ind hos alle elever.

Det er umuligt i en anmeldelse at yde alle forfattere retfærdighed, men jeg vil alligevel fremhæve enkelte historier fra bogen 'Sally og Albert' af Sten Kaalø, 'Kartoffel-kaj' af Peter Mouritzen, 'Kannibaljagten' af Gerd Rindel og 'Røg og hvide gummisko' af Thomas Winding - og fra 'Nordlys for femte': 'Søndag med dig' af Kim Fupz Aakeson, 'En fisketur' af Cecil Bødker, 'Den lille og den store viser' af Hanne-Vibeke Holst og 'Engle græder ikke' af Wivi Leth.

Det vil være oplagt at anskaffe bøgerne til en fælles klassesætsamling på skolerne, idet de kan betragtes som et supplement til andre materialer, der forholder sig mere bevidst til, hvad danskundervisning i dag går ud på.

Helge Christiansen