Otte af vores bedste forfattere har skrevet historier inspireret af H. C. Andersen. Fortællingerne viser Andersens fortsatte aktualitet i dansk litteratur og bogen giver nye perspektiver på forfatterens værker. Der er kvalitet til de store elever, når de læser om, hvordan det kan være at være Et barn i en verden.
JanusNeumannLærer, Cand. pæd. i dansk, redaktør på tidsskriftet DANSK og litteraturanmelder. Medlem af bestyrelsen for Selskabet for Børnelitteratur, IBBY Danmark.
Forestil dig, at dig, at Store Klaus gik i din klasse. Det gør han måske allerede - En elev, der i
forsøget på selvhævdelse, tilsidesætter enhver form for etik og moral og som du
ved vil gå hele vejen i forsøget på at få andre ned med nakken. Sådanne
mennesker findes desværre, selvom det er sjældent, vi møder dem.
Annonce:
I Søren Jessens Lille Alf og
Store Alf møder vi to meget forskellige drenge med det tilfælles, at de altså
begge to hedder Alf. Lille Alf er en tyran med egen bande, og Store Alf er den
kloge, der i sidste ende narrer den mindre kloge, da den store får nok af den
lille. I Andersens eventyr fra 1835 lokker Lille Klaus Store Klaus ned i en
sæk, for derefter at kaste ham i åen. Forinden har han bildt ham ind, at der
bor et fantastisk havfolk på bunden af åen, og dernede kan man få alt, hvad man
vil have. Den ærgerrige og lidet begavede Store Klaus æder historien råt og
lader sig kaste i åen. Sådan ender hans tyranni, og Store Klaus må betale for
sine ugerninger, der blandt andet indebærer et mord på hans gamle bedstemor for
en skæppe penge. Man kan diskutere, om Lille Klaus' motiver retfærdiggør hans
gerning, og på samme måde kan man i høj grad spørge til, om Store Alf har
moralen helt på plads, når han narrer den lille Alf. Slutningen skal ikke
afsløres her.
Udover Søren Jessen har også
Sanne Munk Jensen, Jesper Wung- Sung, Mette Vedsø, Melene Sølvsten, Kim Fupz
Aakeson, Mads Ananda Lodahl og Cecilie Eken bidraget til bogen. Forfatterne har på meget forskellig
vis grebet H. C. Andersens historier an og tilført dem moderne
problemstillinger. De indeholder dog stadig de almene, menneskelige aspekter, der er
med til at Andersens tekster udødelige, som H. C. Ørsted forudsagde en gang for
længe siden.
Jesper Wung- Sung har skrevet
nutidens flygtningeproblematik ind i Den lille pige med svovlstikkerne. I
forvejen er Wung- Sung langt inde i Andersen-universet og eksplicit inspireret
af det. I titelhistorien, Et barn i en verden, finder vi en dreng, der
befinder sig i en båd sammen med sin søster måske et sted på Middelhavet. Vi
finder ud af, at der er tale om en flygtningebåd, og at de to børn er de eneste
overlevende. I sine sidste timer tænker drengen tilbage på sin familie og
særligt sin mormor. Vi får indtryk af, at en krig har splittet familien og ikke
er alle har overlevet. Den sidste svovlstik er forvandlet til et nødblus, som
kun må bruges, når man enten ser land eller andre både. Til sidst er han alene
i båden. Søsteren 'er faldet i søvn' ved siden af ham. Da han i en febervildelse
rækker ud efter mormor, falder han i havet og dykker ned i dybet, 'indtil
mørket bliver mindre mørkt, og han glider langsomt mod lyset'. Hernede i bliver
alt godt.
De otte historier er
naturligvis vidt forskellige i sprog og stil. Der er masser at tage fat på til
undervisningen. Cecilie Ekens bidrag består af en omskrivning af sagen I Danmark er
jeg født, og her fører en QR-kode indtil en sang med titlen, Mit hjertehjem.
Sangen er ifølge Cecilie Eken selv en refleksion over, hvad det for et Danmark,
vi har i dag, kontra det Danmark vi hylder i Andersens tekst, der taler lige
ned i 1800- tallets nationalromantik. Meget fint og velkomponeret sang og
tekst, der kunne blive en ny morgensangsklassiker.
Annonce:
Trine May har skrevet det
sidste kapitel, hvor hun giver forslag til, hvordan
man kan arbejde med historierne i folkeskolens ældste klasser. Jeg vil mene,
det er vigtigt at holde fast i den pointe, for selv om nogle af historierne kan
læses på mellemtrinet, er der en pointe i at holde dem til udskolingen, hvor
det er selvfølge er oplagt at læse originalteksterne som optakt. Men Trine May
foreslår også meddigtningsøvelser og remediering af de enkelte tekster. Desuden
er det oplagt, at tekster enten kan opgives i niende klasse eller at eleverne
kan vælge nogle af den som selvvalgt tekst. Bemærk dog, at nogle af teksterne
er over de ti sider, der er maksium for den selvvalgte tekst.
Et barn i en verden bør købes i
klassesæt og under alle omstændigheder til skolen prøveform B- materialer, så
længe, vi stadig har den prøveform. Den er oplagt, og teksternes kvalitet giver
gode muligheder ved en prøve. Teksterne aktualiserer H. C. Andersens tekster og
gør dem nutidige. Det har længe været en problemstilling i udskolingen at
aktualisere de ældre tekster og gøre dem interessante og relevante for
nutidens børn og unge. Her er muligheden, og det bliver gjort med omhu fra
antologiens otte forfattere. Teksterne viser netop, at Andersen på nogen måder
var forud for sin tid, for selvom han befandt sig midt i romantikken og hyldede
sit fædreland, så var han ikke bleg for at sætte problemer under debat, selvom
dette først blev moderne nogle årtier senere. På samme vis sætter de otte
forfattere vores tid under debat med en respekt for de gamle tekster, der er
blevet en del af vores litterære nationalarv, og som derfor stadig skal og bør
formidles derude i klasserne. Bogen er blevet til i anledning af 150-året for H. C. Andersens død.