Anmeldelse

Dansksystem, der linker eleven til verden

Gode, virkelighedsnære temaer gør eleven klar til at møde verden som en kritisk tænkende borger. Det er godt klaret af et grundbogssystem.

Offentliggjort

Fakta

Danskskud 6. klasse

Forfattere: Natasha Brink Lorenz, Sabine Birch Christensen og Joy Lieberkind

Grundbog: 240 sider, 301,25 kroner

I-bog med elevbøger pr. klasse: 603,75 kroner

I-bog uden elevbøger pr. år :  1203,75 kroner 

Arbejdsbog: 100 sider, 101,25 kr.

Lærervejledning: 230 sider, 1012,50 kroner

Forlag: Gyldendal

Dansksystemet Danskskud til 6. klasse har som overordnet formål at gøre eleverne i stand til at sætte aftryk i verden. Arbejdet skal være sjovt, vigtigt og meningsfuldt, og forfatterne ønsker at komme væk fra den stærke målstyring, som skolen i de senere år har været underlagt, over til noget mere tidssvarende og verdensvendt.

Systemet byder på følgende temaer, som ligger i forlængelse af disse bestræbelser: 'Rejsen til et andet sted', 'Billeder alle vegne', 'Os i verden' og 'Midt i en medietid'. Hvert tema er opdelt i fire til syv kapitler, som rummer diverse noveller, billeder, podcasts, øvelser og meget andet. Læsebogen binder det hele sammen i en struktur, der på samme tid er fast og rummer mange variationer. Gennem litteraturlæsning opnår eleverne genkendelse, fortryllelse, viden og de bliver måske chokeret, hvilket har til hensigt at engagere dem aktivt.

Arbejdsbogen byder på udfordringer og rammer til, at eleven reflekterer og udtrykker sig om temaer og undertekster. Det er ikke meningen, at arbejdsbogen skal stå alene om at udvikle elevens skriftlighed, og læreren opfordres til at byde på andre materialer til at varetage træningen af de mere formelle færdigheder. Supplerende til systemet findes både Læseskud, som rummer materiale til læsetræning og Skriveskud.

I lærervejledningen forklarer forfatterne, at eleverne skal bevidstgøres gennem teksterne og øvelserne om deres identitet og  at de skal bliver dygtige til at kommunikere, både som talere og lyttere. Ved starten af hvert tema fokuseres der på, hvad der er på spil, og hvordan temaet bliver behandlet i klassen. I slutningen stilles eleverne over for afsnit, hvor der skal tænkes over, hvad de tager med sig.

For at anskueliggøre, hvad et af temaerne rummer, kan vi dykke ned i 'Midt i en medietid'. Overordnet tilsigter forfatterne, at eleverne erkender og forstår farerne ved ansigtsløs kommunikation. Efter en kort introduktion om internettet og en samtale om elevernes og deres venners erfaringer med det, følger fagteksten 'Beskyt dig selv', hvor vigtigheden af sikkerhed forklares. Herefter kommer nogle sider med anvisninger til, hvordan man kan kontrollere hjemmesiders troværdighed og anvendelighed.

Spil på nettet er en vigtig del af de mange teenageres liv og danskskud træner eleverne til at kende forskel på falske og reelle spil og til at gennemskue nogle af de lokkende virkemidler, de som brugere udsættes for gennem tekstudvalget. Dernæst følger et kapitel om menneskers forhold til naturen i vor tid, hvor skærme fylder rigtigt meget. I det afsluttende kapitel i det refererende tema skal eleverne være produktive og skrive artikler samt præsentere hjemmesider for hinanden ved hjælp af powerpoint og lave en video til et socialt medie, inden de skal finde ud af, hvad de har fået ud af temaet.

Jeg har med stor fornøjelse sat sig ind i materialet og finder vægten på at forbinde elev og verden yderst velvalgt. Vi er langt fra den tid, hvor de unges verden udelukkende bestod af ungdomsproblemer. Heldigvis har disse også fået plads i Danskskud, ligesom humor og fantasi spiller ind i mange tekster og billeder. Danskskud er et virkeligt godt bud på en alsidig og involverende danskundervisning. Til at hjælpe læreren med at planlægge er der nyttige angivelser af tidsforbrug og gode vejledninger til undervisning af elever med specielle behov for støtte, så det er et meget brugervenlig materiale.