Sverige

Lærerfagets status skulle højnes - men...

Offentliggjort Sidst opdateret

En tredjedel af lærerne i de svenske skoler er ikke faguddannede med lærerautorisation. Den svenske rigsrevision vil nu undersøge, om indførelsen af en lærerautorisation i Sverige i 2011 har haft de tilsigtede effekter, som blandt andet var at højne lærerfagets status.

"Lærerautorisationen omfatter mange mennesker direkte og indirekte. Og vi har set indikationer på, at alle de effekter, som var tilsigtet med reformen ikke er kommet på plads", siger direktør for Riksrevisionen Keili Saluveer til fagbladet ViLärare.

Målet var, at børn og unge fra daginstitution til ungdomsuddannelser skulle møde kvalificeret, velegnet personale. Lærerfaget skulle være mere attraktivt, lærerprofessionen skulle styrkes, undervisningen have højere kvalitet, og retssikkerheden for børn og unge styrkes. 

"Der findes mange undtagelser fra kravet om autorisation, og det er ikke altid, de autoriserede får forrang, når stillinger slås op", siger Keili Saluveer.

 Vilarere.se: "Riksrevisionen granskar lärarnas legitimation"