Debat
Udsyn fra Canada
Når vi hører om Ontario i Danmark, er det om den canadiske region, hvor alle parter blev inddraget i at nytænke et skolevæsen – et projekt, der har vendt et skolevæsen til at blive en succes.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Verdenskongressen for lærere i Ottawa handlede i høj grad om fagforeningsværdier og menneskerettigheder - lige fra retten til faglig organisering til at skabe forandringer og forbedringer. Adskillige lande er udfordret på, at man presser lærerne til mere standardiseret undervisning, ringere forhold, mere kontrol og konsekvensen er, at det bliver sværere for de enkelte lærere at levere den kvalitet i undervisningen, som de ved, at de er i stand til at udføre, hvis rammerne er anderledes.
En lærer forventes at følge statens tiltag på korrekt undervisning, men hvad sker der med lærerne, hvis de ikke får lov til at udfolde deres faglighed, viden om undervisning og metodefrihed? Muligvis en begyndende afprofessionalisering, faldende tillid til systemet og demoralisering, men forhåbentlig også en fandenivoldsk-hed, der skaber modspil og kritisk tænkning, fordi lærerne nægter at lade sig diktere, hvad der er god undervisningspraksis.
Vi må stoppe »nogens fortælling om undervisning« og deres udlægning af, hvilke forhold man kan undervise under, fra folk, der ikke har indsigt i undervisning, men derimod tror på smalle ideologier, der handler mere om effektivisering, kontrol, belønning og straf. Vel hjemme igen med nyt udsyn erindrede jeg, hvad Jens Jensen, LO's første formand, sagde: »Den armé vi skal skabe, skal være stærk og fast, thi den skal erobre en verden. Den skal være demokratisk ordnet, thi den skal udvikle mennesker«.
Lad os erobre den verden, der handler om undervisning!
Jeanette Sjøberg har som hovedstyrelsesmedlem i Danmarks Lærerforening netop deltaget i EI's lærerverdenskongres i Ottawa. Hun foreslog en resolution om, hvordan man med undervisning i fælles demokratiske værdier kan bemkæmpe radikalisering uden at ekskludere og diskriminere. Se link til højre.