Debat
Let´s talk about sex!
Stadig flere unge efterspørger mere viden og ønsker at blive bedre klædt på til at blive klædt af
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Let´s talk about sex er ikke kun et, Salt-N-Pepa hit, som trak folk på dansegulvet for godt og vel 12 år siden. Det er også en opfordring fra stadig flere unge, som, givetvis også i lyset af den nyligt aktualiserede diskussion om de seksuelle samfærdselsregler, efterspørger en professionel og tidssvarende seksualundervisning i skolen.
Et decideret kørekort kan der næppe blive tale om. Sex er i mangt og meget en praktisk disciplin. Men teoriundervisningen skal alligevel være i orden, og det er den ikke i dag. Seksualundervisningen i folkeskolen hører til de såkaldte timeløse fag og behandles oftest temmelig stedmoderligt. I praksis betyder det, at emnet ofte underprioriteres, har faglig lavstatus og ingen defineret tovholder, og dele af opgaven udliciteres til aktører udenfor skolen, hvilket – det skal indrømmes - dog også kan have sin fordele. Sex & Samfund gør f.eks. et prisværdig stykke arbejde. Seksualundervisning er heller ikke et fag på læreruddannelsen, og kombineret med emnets meget personlige karakter, så er mange lærere fuldt forståeligt noget tøvende med at påtage sig opgaven som seksualvejledere kun et frikvarters tid efter at have undervist i geografi eller matematik.
De unge – herunder unge fra mit eget bagland i Radikal Ungdom – udviser ellers en meget reflekteret, moden og moderne tilgang til emnet, hvor der ikke kun ønskes mere viden om de gamle, men eviggyldige, klassikere som sikker sex og risikoadfærd, men også viden om spørgsmål som kønsidentitet og sågar fertilitet og barnløshed. De færreste unge og unge voksne har f.eks. i dag en realistisk forestilling om det rent biologisk set mest optimale tidspunkt at begynde at familieplanlægge på (spoiler alert: det er tidligere end du tror), og baggrunden for de problemer vedr. ufrivillig barnløshed, som stadig flere løber ind i. Det forhold, at knap hver 10. nyfødt i Danmark fødes med ved hjælp af kunstig befrugtning, hvor forældrenes alder altså en den væsentligste faktor, vidner om problemets relevans. Stadig flere unge efterspørger mere viden og ønsker at blive bedre klædt på til at blive klædt af. Jeg synes, at vi burde komme dem i møde og give seksualundervisningen det løft og den plads i skolen, som den rettelig fortjener. Det er et biologisk faktum, at ungdommen er fremtiden, og fremtiden afhænger af det.