Tidligere Viso-specialist Mette Larsen underviser i, hvordan lærere kan formulere sig i børnesager. Her får du hendes ni principper for skriftlig dokumentation.
1 Inddrag
barnet i dokumentationen, og giv det medindflydelse.
For at børn og unge kan opleve at blive inddraget i dokumentationen, er det
vigtigt, at de løbende inviteres til at give udtryk for deres synspunkter, og
at de får at vide, at de ting, de siger, bliver skrevet ned.
Annonce:
2 Tydeliggør,
hvad du baserer dine oplysninger på. Som professionel har man pligt til at oplyse, hvad man bygger sine
oplysninger om barnet eller familien på, og det er problematisk for eleven,
hvis man ikke ud af sagsakterne kan se, hvad oplysningerne om en er baseret på.
3 Vær
opmærksom på, hvordan du skriver om børns udfordringer og problemer. Sørg altid
for at adskille problemet fra
personen. Skriver man for eksempel, at barnet eller den unge ”er
udadreagerende”, så kan barnet opfatte ”udadreageretheden” som noget, der bor
inden i ham eller hende.
4 Vær
opmærksom på forskellen mellem observationer
og vurderinger. For børn og unge,
som bliver beskrevet af fagpersoner, er det vigtigt, at der skelnes mellem,
hvad fagpersonen observerer (faktuelt), og hvad fagpersonen vurderer
(subjektivt).
5 Tydeliggør, at teksten
har en afsender. Det er vigtigt
for børn at vide, hvem der har skrevet hvad om én. Var det ens lærer, der var
bekymret og derfor skrev en underretning?
Annonce:
6 Tydeliggør
konteksten – det vil sige den
situation, noget udspiller sig i. Oplever man for eksempel, at barnet er vredt
eller udadreagerende, skal man sætte det i kontekst. I hvilke situationer
opstår vreden og hvorfor?
7 Skriv
kort, og tydeliggør formålet med
det skriftlige dokument. Hvad skal en underretning for eksempel bruges til, og
hvem kommer til at læse det. I inddragelsen er det vigtigt, at der er
gennemsigtighed, og at børn kender til formålet med dokumentet.
8 Skriv
neutralt, og sørg for at holde dine
egne følelser ude af teksten. Når man skriver om andre mennesker, er det
vigtigt, at man skriver ordentligt, respektfuldt og neutralt.
9 Undgå
fremmedord, forklar lovparagraffer,
og undgå amatørdiagnoser. For at skrive, så de, man skriver om, kan læse
sagsakterne, er det vigtigt at undgå indforståede fagtermer og fremmedord.
Annonce:
Kilde:
”Blikke fra dem du skriver om” af Mette Larsen (Akademisk Forlag, 2022)