Anmeldelse

Ny bog vil give nye elever et meningsfuldt skoleliv

Forfatterne har undersøgt overgangen fra børnehave til skole og udviklet måder man kan lære børnene, at skolen ikke er kedelig. Den er et godt og meningsfuldt sted at komme.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta

Bogstaveligt talt: En god skolestart

Forfattere: Jørgen Frost og Lis Pøhler

400 kroner

220 sider

Forlag: Pøhler

De to forfattere Jørgen Frost og Lis Pøhler har undersøgt barnets vej fra dagtilbuddet til slutningen af 1. klasse og skrevet en bog om, hvordan disse vigtigste to år i barnets skoleliv kan forberedes og planlægges. Forfatterne bygger på viden fra forskning og erfaringer fra praksis og formålet er at inspirere til udviklingen af en ny overgangspraksis. Barnet skal opleve, at det nye børneliv efter dagtilbud som meningsfyldt. 

Gennem de to undersøgte år sker der meget store forandringer for barnet og i barnets emotionelle, kognitive og sociale udvikling. En god skolegang skal sikre opbygningen af det sproglige fundament. Der er grundlaget for at kunne lære at læse og skrive uden at bruge unødvendigt bogstavsterperi.

Bogstaveligt talt kan læses som inspiration og er hjælpsom i planlægningen af en god skolestart. Bogen består af ni kapitler om skoleparathed, og tilrettelæggelse af overgangen, børns udvikling og observationer af den daglige adfærd, at lege sig ind i sproget og skrive sig ind i læsningen, begreber og matematik, og bedre udviklingsmuligheder for de 5-7-årige. Alle kapitlerne bliver samlet op i vejledninger.

Det delvist nytænkende i udgivelsen er, hvorfor og hvordan børnene kan lege sig ind i sproget. Fundamentet er stadig at tale, læse, og skrive og meget af undervisningstiden bliver stadig brugt på bogstavgennemgang benævnelse og genkendelse. Brugbare sproglege er her underholdende og skaber variation.

Bogstaveligt talt: En god skolestart er en kærkommen hjælp til skolerne og fremtidens børn. Forfatterne og forskere åbner op for nytænkning, og understreger at der et vigtigt broarbejde imellem dagtilbud og skole. At kunne gribe sammenhængen fra dagtilbud til skole i forståelse sammen med børnene.