Debat
Hen til kommoden og tilbavs igen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Børnehaveklasserne skal helt afskaffes«, siger professor Niels Egelund. Så kan børnehaveklasselederne bruges som assistenter i de første årgange.
Jeg har kendt mange fremragende og dygtige forskolelærerinder, og læg mærke til, at jeg skriver »lærerinder«, for jeg har nemlig aldrig mødt en forskolelærer i mine 35 år ved skolevæsenet, så deres kvalifikationer kan jeg ikke udtale mig om. Måske har det noget med lønnen at gøre?
Børnehaveklasselederne er vel at regne for forskolelærernes arvtagere. Selv har jeg haft klasser fra 1. til 10., og jeg kan sige, at de vanskeligste klasser var 1.-klasserne, hvor jeg deltog i diverse kortere kurser, fordi man ikke kunne beordre eleverne til at koncentrere sig og gøre et ordentligt stykke arbejde. Det kan man i allerhøjeste grad i en 10. klasse. Jeg må fastslå, at børnehave- og 1.- og 2.-klasserne er bedst tilgodeset med uddannede specialister, altså børnehaveklasseledere eller forskolelærere, men sidstnævnte kategori uddannes jo ikke mere. Da man stiltiende erkendte manglen, begyndte man at efter-uddanne børnehaveklasselederne, så de var i stand til at erstatte de ikke mere eksisterende forskolelærerinder. Men at tro at almindelige lærere uden specialuddannelse skulle kunne undervise børnehaveklasser, er meget meget søgt. Jeg ved af bitter erfaring, at det er galt nok med 1. klasse.
At man så de steder, hvor man forsøger, synes, at det er en god ide, kan kun bero på, at man laver prøver (test), og det er nu engang fuldstændig håbløst i den alder.
Det var i øvrigt lige så håbløst, dengang eksperterne ikke ville have, at børnene kunne læse, når de begyndte i 1. klasse.
»Eksperterne« længe leve. Ak ja.