En temadag for fagpersoner om skolelivet i almenskolen, når
man har cerebral parese (CP), hvor blandt andet Lotte
Hedegaard-Sørensen vil fortælle om, hvordan der kan skabes betingelser,
som giver (næsten) alle adgang til deltagelse og læring i almenskolen.
Indholdet for dagen er som følger:
Regler for arrangementskalenderen
Arrangementskalenderen på folkeskolen.dk er et gratis tilbud om at præsentere arrangementer fra Danmarks Lærerforening og DLF's kredse, de faglige foreninger for lærere samt andre arrangementer målrettet lærere, skoleledere, børnehaveklasseledere og vejledere/konsulenter i sektoren, hvis disse arrangementer har en deltagerpris på max. 1000 kr. Har du et arrangement, du ønsker optaget i kalenderen, kan du indsende det på email til folkeskolen@folkeskolen.dk - husk at anføre tid, sted, pris, dagsorden/emne samt kontaktinfo/link Ved andre arrangementer henvises til muligheden for at annoncere.
Hvad er cerebral parese? v/Camilla Pihl Rasmussen, psykolog
Kort oplæg om, hvad cerebral parese er, samt eksempler på, hvilken
betydning det kan have i hverdagen.
Flere adgange til undervisning, v/ Lotte
Hedegaard-Sørensen lektor på DPU, Århus Universitet og forsker i inklusion og
specialpædagogik
Oplægget vil handle om, hvordan særlige specialpædagogiske
tilrettelæggelser kan indtænkes i undervisningen, og to praksisrettede
tilgange, Universal Design Learning (UDL) og Kvalitetsudvikling af Inkluderende
Specialpædagogisk Undervisning (KVISU), præsenteres.
Når specifikke kognitive udfordringer spænder ben v/Camilla
Pihl Rasmussen, psykolog
Nærværende oplæg giver et overblik over, hvad vi ved om de
kognitive funktioner hos børn med CP, samt hvilken betydning de kognitive
funktioner har for børnenes deltagelsesmuligheder og læringsudbytte i en
skolekontekst. Dertil giver oplægget indblik i, hvilken viden og praksis der er
i relation til udredning og rehabilitering af de kognitive funktioner.
Fokus på trivsel v/Camilla Ejsing-Thomsen, ergoterapeut
Et oplæg med udgangspunkt i praktiske overvejelser, man kan gøre
for at sikre fysisk og social trivsel i skolen. Fokus vil være på de fysiske og
praktiske tiltag, man kan foretage i barnets omgivelser.
Derudover et fokus på social trivsel og forebyggelse af
ufrivilligt skolefravær.