Kommentar fra fagbladet Folkeskolen
Computerspil, leg og oplevelse
Computerspil er en meningsfuld oplevelse
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvad er meningen med alt det computerspilleri?'
Det spørgsmål er der sikkert mange voksne, der har stillet sig selv. Hvad er det, der gør computerspil så fascinerende, at børn og unge (og voksne) investerer så meget tid og energi på dem? I forbindelse med mine studier på IT-højskolen i København har jeg netop gennemført en undersøgelse, som forsøger at besvare disse spørgsmål.
Undersøgelsen er foretaget blandt elever i 8. og 9. klasse og viser blandt andet, at der er meget store kønsforskelle i brugen af computerspil, ligesom der er forskel på, hvad man får ud af at spille de forskellige spil-genrer.
En af drengenes foretrukne spil-genrer er de actionfyldte skydespil, som giver dem en følelse af spæn-ding, og som samtidig fungerer som en aktivitet, de kan være sammen med vennerne om. Pigerne der-imod spiller ofte quizspil og kortspil, som det er svært at være flere om. Samtidig bruger pigerne i højere grad end drengene computerspil til at fordrive tiden med eller til at koble af med mellem lektierne. I undersøgelsen erklærer 38 procent af pigerne sig enige i udsagnet om, at 'computerspil er tidsfordriv', et udsagn, som kun får 18 procent tilslutning fra drengene, mens hele 66 procent af drengene er uenige i dette synspunkt.
Drengene mødes med deres venner for at spille, men også for at snakke om spil, udveksle erfaringer og bytte spil. I undersøgelsen erklærer 76 procent af drengene sig enige i udsagnet om, at 'computerspil handler om at have det sjovt med sine venner', et synspunkt, som kun 35 procent af pigerne kan tilslutte sig.
Spil som skydespil fungerer bedst, når man har flere computere koblet sammen i et netværk og kan spille mod hinanden. Man kan også spille mod andre over nettet, men mange spillere lægger vægt på det sjove i at være i samme rum som dem, man spiller mod. Her kan man sidde og drille hinanden og komme med muntre tilråb. Sprogtonen bliver til tider ret hård, hvilket måske er en af de ting, der er med til at holde pigerne væk fra skydespillene.
Skydespil på computer har mange ting til fælles med udendørs skydespil som paintball og hardball, der går ud på at skyde hinanden med kugler med maling eller med små hårde plastickugler.
I forbindelse med undersøgelsen interviewede jeg tre drenge, som spiller både skydespil på computer og udendørs skydespil som hardball og paintball. Ifølge de tre drenge handler både de udendørs skydespil og skydespillene på computer om at få et adrenalinkick og en følelse af spænding. Kroppen udløser adrenalin i mængder, der svarer til flere baner kokain, og følelsen af at være tændt er central for oplevelsen af skydespillene. Således er 90 procent af drengene i undersøgelsen enige i udsagnet om, at 'computerspil handler om at få spænding'.
Så er computerspil en meningsfuld aktivitet? Ja, det vil jeg mene. Computerspil er det, som den amerikanske psykolog Mihaly Csikszentmihalyi betegner som en aktivitet med egen indbygget motivation og egne mål. På den måde ligner computerspil andre former for leg: Legen er ikke en funktion af en anden og mere vigtig kulturel proces, men en meningsfyldt aktivitet i sig selv.
Men computerspil er også et kulturprodukt på linje med bøger og film, som kan gøres til genstand for analyse og diskussion. Nu kan man studere computerspil på universitetet, så hvorfor ikke også i folkeskolen. Det ville da være at tage elevernes interesser alvorligt. Og tro mig - det er ikke en døgnflue. Download hele rapporten 'Computerspil, leg og oplevelse' fra hjemmesiden www.it-c.dk/sunekobberoe/Links:
www.autofire.dk - Danske sider om computerspilsforskning
www.gamasutra.com
- Spilbranche-website, masser af designartikler
www.knowledge.hut.fi/projects/games/gamelinks.
html - Et site om Games, Gamers and Gaming Culture
Stud.cand.it på IT-højskolen i København