Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skolen ligger på verdens mindst befærdede vej, en blind en af slagsen, med stopforbud. 30 meter fra en parkeringsplads, hvor forældre kan holde, mens de følger i skole. De rigtigt travle kører imidlertid ufortrødent ind i den blinde ende, lukker bildøren op og slipper poden ud. Det er ikke så godt, synes vi i skoleledelsen, for når man bakker ud igen, overser man muligvis andre folks børn. Derfor tager viceinspektøren sommetider opstilling under stopforbudsskiltet lidt i 8 og viser det høfligt frem. Bemærkningen: »Du er nok skide sur i dag« er en af de mere fredelige, men temmelig tidstypiske reaktioner, der vidner om, at begrebet respekt for tjenestemand i funktion efterhånden er temmelig antikveret.
TV2-dok viste i februar en fremragende udsendelse: »De aggressive danskere«. Her kunne man se, hvordan politibetjente, togkontrollører og andre i offentlige hverv udsættes for aggressive reaktioner fra - og det er pointen - pæne danskere.
Pudsigt nok faldt dokumentarudsendelsen sammen med, at vi i skolens MED-udvalg (tidligere samarbejdsudvalg) vedtog »Retningslinjer for medarbejderes reaktion over for grænseoverskridende adfærd fra forældre og andre voksne«. En tung overskrift, der dækker over vores interne forsøg på at håndtere de aggressive danskere, som vi desværre møder i stigende antal i skolen. Papiret er tillige vores bud på, hvad vi internt kan gøre for at hjælpe hinanden til at overleve aggressioner på en sådan måde, at vi fortsat kan udføre jobbet ordentligt uden at få men.
Papiret starter med en programerklæring, der lyder: På Skovvangskolen i Glostrup er det en grundholdning, at alle ansatte, børn og forældre samarbejder i en positiv ånd. Både ansatte og forældre vil det bedste for børnene. At møde forældrevrede er en del af læreres og pædagogers professionelle udfordringer. Når det er slået fast, giver papiret, der er behandlet af alle personalegrupper, en række retningslinjer til de ansatte før, under og efter episoderne. Vores råd er:
Før episoden. Har du en fornemmelse af, at der er sket noget, som en forælder er utilfreds med, så fortæl det til teamet, kollegerne og ledelsen. Kontakt forældrene og fortæl din version af, hvad der er sket. Undgå at være alene med den pågældende. Overtag ikke en mobiltelefon med en forælder i røret. Fortæl nye kolleger om tidligere erfaringer.
Under episoden. Bevar roen. Undgå optrapning af konflikten. Undgå diskussion. Indrøm fejl. Udsæt samtalen. Flyt samtalen væk fra børnene. Flyt kort sagt konflikten i tid og sted. Henvis til ledelsen. Hvis du hører en forælder overfuse en kollega, skal du blive i nærheden. Spørg om du kan hjælpe. Skaf hjælp.
Efter episoden. Snak med nogen både på og uden for arbejdspladsen. Snak med ledelsen. Skriv episoden ned, få hjælp af kolleger, der har overværet episoden. Analyser sammen med andre, hvad der gik godt, og hvad der ikke gik godt. Få supervision. Andre kolleger skal lytte til kollegaens fortælling og hjælpe med at få beskrevet episoden.
Ledelsen har selvfølgelig særlige opgaver. Vi skal lytte til medarbejderen, høre om episoden fra dem, der har overværet den, vurdere, om forælderen skal indkaldes til samtale, skrive notat om hændelsen, vurdere, om episoden skal anmeldes som en arbejdsskade, og om andre eksperter skal inddrages, og endelig skal vi tage stilling til, om der skal politianmeldes.
På min skole har vi bestemt, at vi under alle omstændigheder vil orientere om disse hændelser i MED-udvalget.
Det skal understreges, at ledelsen selvfølgelig griber ind, hvis en medarbejder handler ukorrekt. En aggressiv reaktion legitimerer naturligvis ikke en ukorrekt handling. Det skal også understreges, at jeg ikke accepterer, at medarbejderne opfører sig aggressivt, uanset hvilken behandling de udsættes for.
Historien med viceinspektøren og stopskiltet falder uden for ovenstående handleplan. Den er simpelthen ikke grov nok, den er blot et spagt eksempel på den forældrevrede, der desværre er blevet en naturlig del af læreres og pædagogers professionelle udfordringer i dagens folkeskole, en forældrevrede, som vi skal hjælpe hinanden med at tackle.
»Det skal understreges, at ledelsen selvfølgelig griber ind, hvis en medarbejder handler ukorrekt. En aggressiv reaktion legitimerer naturligvis ikke en ukorrekt handling«