I en tid, hvor skolefagene håndarbejde og sløjd er ude i identitetskrise af dimensioner, hvor deres referencefag på læreruddannelsen er en konstruktion under betegnelsen "materiel design", er denne bog et velkomment bud på at tænke tværfagligt.
Mette Jørgensen har været med hele vejen, fra håndarbejde var et rent tekstilfag i folkeskolen, som ministeriel konsulent og nu som ansvarlig lektor i "materiel design" ved Blaagaard/Københavns Dag- og Aftenseminarium. Denne erfaring er et godt afsæt for bogen, der med sin tredeling i form af informationer, ideer og konkrete forslag til undervisning er et reelt værktøj for den lærer og de team, der kan se værdien i at tænke og arbejde tværfagligt.
Bogen lægger op til involvering af skolefagene sløjd, håndarbejde og natur/teknik. Ud fra denne overvejelse har bogen et indhold, der kan inspirere såvel lærere som elever til at arbejde med bæredygtighed som en væsentlig parameter for vores fremtidige måde at leve på.
I introduktionen nævnes tre niveauer, henholdsvis korte teoretiske introduktioner, praksissider (meget praktiske) og temasider, der vil kunne anvendes i lidt større sammenhæng, for eksempel i form af projektarbejde. Personligt glæder jeg mig over, at der gøres op med "designprocessen" i bestemt form, en tolkning, der i årevis har været en stopklods for at tænke på tværs i de praktisk-musiske fag. Det er desuden positivt og pædagogisk anvendeligt, at mange af de begreber, der anvendes, også forklares. Det gælder for eksempel "reuse, reduce, recycle, rethink, redesign" (side 14). Rent bogmæssigt fungerer det godt, at illustrationer og informative afsnit er tydeligt markeret, mens det omvendt er lidt ærgerligt, at der ikke er udarbejdet en form for stikordsregister.
Bæredygtigt design
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.