Inspiration - Bæredygtighed

Gennem Erasmus+ programmet fik eleverne mulighed for at udfordre deres kreativitet og bæredygtige mindset.

Der er ingen planet b: Sådan arbejdede vi med bæredygtighed og fire R’er

Hvis vaner skal ændres, kræver det en vedvarende indsats. Det erfarede lærere og elever i Vedersø, Grækenland, Portugal og Tyrkiet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Min skole, The International i Vedersø, har netop afsluttet et toårigt projekt under Erasmus+ programmet, hvor skoler kan søge midler til skolesamarbejde og elevudveksling. Her samarbejdede vi med skoler fra både Grækenland, Portugal og Tyrkiet.

Projektet handlede om bæredygtighed og har overskriften ”There is no PLANet B – Rethink”. Projektet er delt op i fire perioder med hver sin Work Packet, der var centreret omkring de fire R’er: Refuse (undgå affald), Reduce (formindsk spild), Reuse (genbrug materialer) og Recycle (sorter affald).

De fire perioder bestod af: elevaktiviteter på skolerne omkring de 4 R’er, et udenlands partner-skolebesøg, hvor værtsskolen havde lavet et ugeprogram for de fire skolers elever og lærere. Ugeprogrammet indeholdt derudover workshops, besøg til lokale bæredygtige tiltag, elev homestay og en kulturel aften.

T-shirt eller strandtaske?

Projektet handler om at forbedre de bæredygtige vaner i skolen og hjemmet. Gennem ”learning by doing” skulle eleverne løse praktiske opgaver på workshops i lokalområdet. I hver periode mellem skolebesøgene skulle arbejdet have et R-fokus, som den enkelte skole skulle forberede og senere præsentere på udvekslingsbesøgene.

Projektet oprettede et ambassadørkorps for bæredygtighed, der bestod af elever på hver skole, som skulle formidle projektresultaterne til de andre elever og hjælpe med bæredygtige tiltag på skolen.

Del gode ideer

Vil du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers? 

Så send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk

Medsend gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.

De fire lokale aktiviteter

  1. Refuse Smid ikke ting væk, men giv det til velgørenhed. Hver skole havde en ”Donation Day”, hvor der var fokus på velgørenhedens betydning for modtagerne, og at man derfor ikke skal smide sit brugte tøj ud, men donere det.
  2. Reduce En uges udfordring i hvordan skolerne kunne formindske unødigt forbrug. Gennem praktiske øvelser undersøgte eleverne, hvordan de på skolerne kunne reducere brugen af engangsmaterialer og mindske madspild i skolernes kantiner. Her opdagede eleverne, at en kantineordning med buffet giver mindre madspild end en kantine, hvor maden er portionsanrettet.
  3. Reuse ’New life activity’ var en workshop, hvor eleverne skulle omforme brugte materialer til nye ting. Med kunst og mode skulle eleverne forvandle en gammel T-shirt til en brugbar strandtaske. Eleverne havde også mulighed for at besøge et lokalt værksted, hvor de kunne lave ødelagte møbler om til nye.
  4. Recycle Det sidste lokale aktivitet var en uges udfordring i, hvordan eleverne kan sortere affald både hjemme og på skolen.
  5. Nyt bæredygtighedsmindset

    Under forløbet fandt vi ud af, at det handler om at opbygge et helt nyt ’mindset’ for elevernes daglige handlinger.

    Vi kan undersøge bæredygtighed og finde bæredygtige løsninger, men at tænke bæredygtigt og handle miljøvenligt er en vedvarende proces på skoler og i hjemmene. Vi er ikke vant til at fravælge engangsmaterialer og tænke i madspild, så alt ryger let i samme skraldespand. Det er vaner, der skal ændres, men nye vaner tager tid. Derfor skal vi gøre en vedvarende indsats, hvis gamle vaner skal ændres til et nye.

    Jeg synes, det var et stort arbejde at være koordinator på projektet, men når jeg ser på, hvad eleverne og skolerne har fået ud af samarbejdet, synes jeg, det er indsatsen værd. Under samarbejdet har vi nemlig lært, tænkt, erfaret, deltaget og arbejdet på at skabe et mere bæredygtigt mindset.