Anmeldelse
Samfundsfag 8-9
En tidssvarende håndsrækning til samfundsfagslæreren
Materialet tager hånd om sværere emner inden for det samfundsfaglige grundområde, der lægger op til, at eleven kan diskutere og vurdere på baggrund af ideologisk holdning eller praktiske/økonomiske anskuelser.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Gyldendal har udgivet det sidste nye tillæg til serien "Samfundsfag 8-9". Der er tale om en samling af 18 prøveoplæg indeholdende spørgsmål og dertilhørende kilder i form af såvel billeder som artikler og hjemmesider. Prøveoplæggene ligger i forlængelse af seriens tekstbog, dog uden at være bundet op på de enkelte kapitler heri. Hermed gives der mulighed for brugen af alle prøveoplæg uden at være i besiddelse af bogsystemet.
Fakta:
Titel: Samfundsfag 8-9
Forfatter: Anders Stig Christensen og Martin Holst
Pris: 599
Sider: 88
Forlag: Gyldendal
Ifølge bogens forord er oplæggene lavet, så det gøres muligt at inddrage fagets terminologi, og kilderne er valgt ud fra et ønske om at stimulere samtale og perspektivering. Dette må siges at være opnået gennem prøveoplægget med tanke på bredden af kildernes oprindelse, type, emne og sammensætning. Artiklerne spænder fra Ekstra Bladet til Information, billederne er alt lige fra Facebooksider til legetøjsreklamer, og hjemmesiderne er såvel ministerielle som blogs. På samme måde er brugen af modeller og statistikker varieret, så eleven skal forstå og analysere på såvel forskellige typer diagrammer som sociologiske infografikker.
Der behandles emner som fattigdom, udlændingepolitik, folkesundhed, forbrugersamfundet, EU og retsstaten. Alle emner i bogen tilstræbes igennem spørgsmålene at skulle kunne vinkles både til samfundet og til elevernes egen livsverden. De valgte kilder er alle nutidige og har været diskuterede emner inden for de senere år, hvilket tilgodeser, at elever på alle niveauer vil kunne holde en samtale kørende i en prøvesituation. Oplægget muliggør, at nogle elever kan tage udgangspunkt i en samfundsmæssig analyse spækket med faglige termer, mens andre gennem egen livsverden kan komme fyldestgørende omkring problemstillingerne.
Materialet er flot udført, let tilgængeligt og giver mange muligheder for, at eleverne kan lægge deres egen vinkel over prøvens indhold. Emnerne ligger i forlængelse af større samfundsdebatter, og samtalen om disse fordres af, at forfatterne har valgt at lave faktabokse. Disse forklarer kort debattens indhold, så eleverne kan tage stilling til problematikkerne på trods af ikke at have hørt om debatten forinden prøven.
Materialet er en udstrakt hånd til lærerens forberedelse af afgangsprøverne og et godt tidssvarende tillæg til samfundsfagslærerens værktøjskasse.