Debat

Gruppeprøve – ja tak

Prøveformer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

38.316 elever har skrevet under på en protest mod afskaffelse af gruppeprøven i folkeskolen (fredag den 8.10. klokken 13.43).

Eleverne begrunder deres protest med

. at gruppeprøven i langt højere grad giver et billede af elevernes standpunkt i forhold til den undervisning, der har været gennemført

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

. at eleverne vil være mindre nervøse, og præstationen derfor vil være mere retvisende

. at gruppeprøven betyder, at eleverne er oppe i længere tid, og at lærer og censor derfor kan få et mere retvisende indtryk af elevernes standpunkt

. at gruppeprøven giver mulighed for at vurdere andre kvalifikationer som samarbejdsevne, selvstændighed, overblik og planlægning

. at gruppeprøven i langt højere grad inddrager kvalifikationer, der er brug for i det videre uddannelsesforløb og i erhvervslivet.

Det er jo sådan set nogle meget gode begrundelser. Og hvad er så politikernes begrundelser for at afskaffe gruppeprøven? Ja, den eneste, som jeg er stødt på indtil videre, er, at der i regeringsgrundlaget står, at den skal afskaffes.

Den enkelte kan jo selv vurdere, om det er elevernes eller politikernes begrundelser, der er de mest fornuftige.

Da elevernes formand Alexander Petersen 27. september i TV-avisen forsøgte at forklare undervisningsministeren, hvorfor ministeren burde ændre sin beslutning, fik han blot den reaktion, at eleverne burde lade være med at protestere, da hverken eleverne eller ministeren vidste, hvordan det ville gå med gruppeprøven.

Seerne fik imidlertid hurtigt bevis for, at det ikke var elevformanden, der tog fejl. Bekendtgørelse nummer 737 af 14. juli 2005 rullede ned over skærmen. Her står der om matematik: »Prøven foregår individuelt«, ligesom det understreges, at den nye naturfagsprøve er en individuel prøve.

Hvis ministerens noget mærkværdige udtalelse i fjernsynet var et signal om, at han er parat til at ændre beslutningen om at afskaffe muligheden for gruppeprøve i folkeskolen, så tror jeg, at Alexander Petersen sammen med tusindvis af elever fra 8. og 9. klasse er parate til at acceptere, at Alexander overhovedet ikke fik noget svar fra ministeren. Men så længe cirkulæret ikke er ændret, skal eleverne vide, at de har DLF's fulde opbakning til deres demokratiske indsats for at sikre nutidige og gode prøveformer i folkeskolen.

»Og hvad er så politikernes begrundelser for at afskaffe gruppeprøven? Ja, den eneste, som jeg er stødt på indtil videre, er, at der i regeringsgrundlaget står, at den skal afskaffes«