Anmeldelse
Tjek på idræt
En vigtig vej til afgangsprøven
Hele materialet fremstår stærkt og klart med en tydelig faglig kvalitet, og man styres med sikker hånd gennem de vigtige faser i idrætsfaget på vej mod afgangsprøven.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
”Tjek på idræt” er et nyt læremiddel, der tydeligt er rettet mod arbejdet med idræt i 8.-9. klasse og med et klart sigte mod afgangsprøven i idræt. Materialet består af en elevbog og en lærervejledning samt en i-bog med medfølgende videoer og i-ark. Hele materialet støttes også af websitet tjekpåidræt.gyldendal.dk, hvor man også kan finde kopiark, der kan bruges i undervisningsmæssige sammenhænge.
Fakta:
Titel: Tjek på idræt
Forfatter: Birgitte Hedeskov og Kasper Gade
Pris: 123,75
Sider: 54
Type: Lærervejledning
Forlag: Gyldendal
Pris: 211,25
Sider: 128
Type: Elevbog
Materialet er stærkt og har klar, faglig kvalitet. Man styres med sikker hånd gennem de vigtige faser i idrætsfaget på vej mod afgangsprøven i idræt. De elever og idrætslærere, der måtte være bekymrede i arbejdet mod prøven i idræt, har her et meget godt og solidt materiale, som giver tydelig faglig retning og indsigt.
Læremidlets elevbog tager udgangspunkt i afgangsprøvens indholdsområder. Der arbejdes konkret med redskabsaktiviteter, boldbasis og boldspil, dans og udtryk, kropsbasis, løb, spring og kast samt fysisk træning. Der gives her en lang række af præcise eksempler på praksis og teori, der kan hjælpe eleverne med forståelsen af de enkelte områder. Især de medfølgende modeller og figurer giver eleven og læreren et godt overblik til at fastholde fagligheden, eksempelvis figur om centrale elementer i atletik, figur om centrale elementer i redskabsaktiviteter, figur om fysisk træning, dansehjul, spilhjul, kvalitetsmodel og kropsbasismodel.
Læremidlets lærervejledning bearbejder elevbogens seks indholdsområder gennem overskrifterne: "Fokus og overblik", "Praksisområder til prøven", "Værktøjer og idésider". Det giver et meget synligt og fagligt kvalificeret indblik og giver grobund for målrettet undervisning i idræt.
Sidste del af lærervejledningen indeholder vigtige afsnit, der beskriver temastyrede forløb, eksempler på årsplaner og en grundig beskrivelse af afgangsprøven i idræt.
Hele materialet er præget af et sikkert idrætsfagligt fundament og vil klart give elever og lærere en tydelig vej mod afgangsprøven. Kan meget klart anbefales og bør være en fast del af skolens og idrætslærerens fagbibliotek.