Tysk

Alles klappt! 2 Im neuen Jahrtausend Af Karen Dollerup og Lotte Nielsen Tekstbog med elev-cd, 160 sider, 237,50 kroner Elevens bog, 104 sider, 90 kroner Lærerens bog, 165 sider, 512,50 kroner Gyldendal

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Revideringskonceptet følger linjen fra den reviderede udgave af 'Alles klappt! 1 - Im neuen Jahrtausend', som er anmeldt i Folkeskolen tidligere. Ny layout både udvendig og indvendig og forbedret papirkvalitet, som gør materialet både mere indbydende og mere up to date, ny tysk retskrivning, en del nye fotos, tilføjelse af aktuelle info-bokse, så materialet bliver landeskundemæssigt mere tidssvarende, nyopsætning af grammatikdelen med en ændret rækkefølge og et udvidet indhold samt tilføjelse af en elev-cd bag i tekstbogen.

Selvom tekstmaterialet stort set er uforandret siden første udgivelse i 1992, og de fleste opgaveformuleringer ligeså, medfører de øvrige forandringer en så tilpas stor forskel, at det vil være vanskeligt at arbejde med den gamle og den reviderede udgave inden for samme elevgruppe.

Elevens bog er en kombination af opgaver fra den første udgave og helt nye opgaver. Det samlede omfang er betydeligt større og lægger op til at arbejde selektivt med materialet. Elevbogens forord er formuleret både informerende og motiverende for eleverne. Et godt nyt indslag er fordybelsesopgaverne, der afslutter hvert kapitel, og som lægger op til at arbejde projektorienteret. De indledende målangivelser og den afsluttende test er i lighed med den reviderede 'Alles klappt! 1' den mest iøjnefaldende nyskabelse, som gør det nemmere at arbejde med materialet i forhold til Undervisningsministeriets Klare Mål.

Lærerens bog er bygget op efter samme skabelon som den reviderede lærerens bog 1 (se tidligere anmeldelse). Introduktionens indhold er nærmest identisk med lærerens bog 1 på nær nogle enkelte tilføjelser angående den tilhørende hjemmeside og angivelse af supplerende tekstmateriale. I tekst for tekst-vejledningen bliver der i større udstrækning fokuseret på førlæsningsopgaver - en god pædagogisk strategi.

Som tidligere udtalt - revideringens elementer vil med god ret kunne forlænge materialets anvendelse.

Anne Grete Egede Andersen