Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Af Erik Sigsgaard
259 sider, 249 kroner
Hans Reitzels Forlag
Erik Sigsgaards nyeste bog er hurtigt kommet i flere oplag. Pæn medieomtale. Meget positivt anmeldt i Politiken af Per Schultz Jørgensen den 19. oktober i år. Bogens emne er interessant.
På baggrund af et konkret udviklingsarbejde i en børnehave og et efterfølgende flerårigt forskningsprojekt cirkler Sigsgaard om begrebet skældud. Det sker fra flere indholdsvinkler og ad forskellige metodiske veje under den forståelse, at skældud er 'en samlebetegnelse for en række typer af verbale sanktioner og adfærdsmodificerende indgreb ...'.
Kortest: Bogen fremstår som et sammensurium af forventelige analyser og resultater, stedvist antydede problemstillinger af stor relevans, mængder af banaliteter - og indimellem besynderlige påstande.
Læseren kan eventuelt teste egen interesse med følgende løsrevne spørgsmål. Det hedder eksempelvis et sted i bogen: 'Hermed er en grundlæggende problemstilling antydet: Er skældud et beklageligt onde eller et ønskværdigt og uundværligt gode i socialiseringen af næste generation?'
Jeg tror, at de, som finder en sådan problemstilling præcis, relevant og troværdig i betydningen virkelighedsnær, formentlig vil finde mange værdifulde analyser og vurderinger i Sigsgaards bog. Mens de, som i almindelighed eller på baggrund af det daglige professionsarbejde tolker problemstillingen som primært falsk, utroværdig og eventuelt retorisk, næppe vil kunne bruge bogen til ret meget fornuftigt.
Sten Larsen