Pædagogik, Skoleledelse, Skole-hjem-samarbejde

Ro og orden i skolen Redigeret af Hans Martin Jepsen 52 sider, 79 kroner Kroghs Forlag Skole-hjem-samarbejde Redigeret af Hans Martin Jepsen 54 sider, 79 kroner Kroghs Forlag

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Hvis du ikke opfører dig ordentligt, kommer du hen til inspektøren'. Den trussel husker mange voksne sikkert fra deres skoletid.

Men tiden i dag er heldigvis en anden.

God opførsel eller disciplin motiveres ikke længere af ydre magt, men kræver indre, etisk forståelse og accept. En stor pædagogisk udfordring i skolen i dag, hvor det ikke er blevet nemmere at opretholde ro og orden, og hvor kravet om rummelighed gerne skulle omfatte alle.

Hæftet 'Ro og orden i skolen' er den første i en serie af såkaldte 'lommeguider', der dækker ni titler.

På en lettilgængelig måde skal de give en oversigt over tema- og fagområder, hvor pædagogiske og juridiske hensyn mødes.

Hæfterne indledes med en artikel - skrevet af forskellige forfattere - der kortlægger problemstillingerne ud fra en pædagogisk synsvinkel. I en anden del bringes uddrag af love og bekendtgørelser, vejledninger med mere, der har betydning for sagsbehandling på området.

'Ro og orden' belyser de adfærdsproblemer, som er kendetegnende for skolen i dag.

Sammenfattende beskrives de grundlæggende principper herfor. Disciplin bør ikke bygge på frygt. Årsagerne til problemer med manglende ro skal først og fremmest findes i den individorienterede opdragelse. Enelærerens dage er talte, så arbejdet med den almene dannelse skal tilrettelægges overordnet didaktisk i fællesskab - det vil sige i team. Skoleledernes rolle er ændret fra at være 'dommer' til at være 'vejleder' - og endelig dialogen med forældrene, der er vigtigere end nogensinde.

I seriens anden titel 'Skole-hjem-samarbejde' præciseres det fra starten, at information og dialog er omdrejningspunkterne i alt samarbejde, uanset hvor det foregår.

Artiklens overskrifter er blandt andet 'Det gode og dårlige samarbejde', 'Samarbejdet med alle skolens forældre', 'Lærerteamets samarbejde med klassens forældre' og 'Lærerens samarbejde med den enkelte elevs forældre'.

Hæftet beskæftiger sig mere detaljeret med skolens første - vigtige - møde med forældrene.

Hvis man ønsker at foretage et gennemgribende kvalitetstjek på sin indskrivningsprocedure, kan man med fordel udarbejde et 'flow-chart' (!) - en skematisk fremstilling af barnets og forældrenes vej gennem indskrivningsproceduren.

Hæftet giver et godt, konkret bud herpå.

Bogens sidste del sætter fokus på blandt

andet de juridiske bestemmelser, der har betydning for sagsbehandling på området, samt kommenterede uddrag af folkeskoleloven, forvaltningsloven og 'lov om forældremyndighed og samvær'.

Alt i alt to fine bud på en ny lommeguide-serie, der fremover byder på temaer som for eksempel 'Indskoling og sfo', 'Fravær fra undervisningen', 'Befordring' og 'Tavshedspligt og oplysningspligt'.

Ole Jakobsen