Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
- litteraturarbejde i 9.-10. klasse.
Af Gitte Moltzen og Birgitte Sørensen
Serie: Mig og dansk
112 sider, 172,50 kroner
L&R Uddannelse
'Vi vender ansigtet mod ruden
og ser et himmelsk hav af snefnug, vi længtes efter så længe
at vi glemte, det faktisk fandtes.
bare falde og falde som drømme'.
Dette digt af Søren Ulrik Thomsen er denne bogs poetiske indgangsbøn. Den lægger i sit fag- og læringssyn vægt på, at eleverne lærer ved at være aktive, at det er vigtigt at arbejde medskabende, kreativt og selvstændigt og med varierede arbejdsformer. Der er således oplæg til anvendelse af mange forskellige undervisningsformer. Det tekstnære arbejde fører over i perspektiveringer blandt andet i form af projekter og kædes sammen med skriftligt arbejde.
Bogen er struktureret omkring temaer og genrer. Hvert af de fem hovedafsnit omfatter således en genregennemgang kædet sammen med belysning af et tema: 1. Noveller - Mig og mit arbejdsliv, 2. Essays - Mig og det at rejse, 3. Fortællinger - Mig og humor, 4. Lyrik - Mig og drømme, 5. Flere tekster - Mig og eksistensen.
Overskrifterne i afsnittene fortæller i sig selv, at der lægges vægt på, at der tages udgangspunkt i elevernes liv og erfaringer. Opgaver i begyndelsen og slutningen af hvert afsnit opfordrer til refleksioner over egen læreproces.
Der er en stram og velvalgt komposition, og det visuelle udtryk er inspirerende med farver, luft til teksterne på siderne og med kunstbilleder, fotoer og andre illustrationer, som dog ikke inddrages ret meget i forbindelse med tekstarbejdet.
Når så store emner tages op på så lidt plads, bliver behandlingen af både emner og genrer lidt overfladisk. Forfatterne sætter sig således mellem to stole. Hverken emnerne eller genrerne bliver behandlet tilstrækkeligt grundigt.
Definitionerne af genrerne er især for overfladiske og undertiden diffuse. For at bruge en kliché fra fodboldsproget mangler der skarphed i definitionerne. Som eksempel kan nævnes afsnittet om essayet.
Litteraturgennemgangene er for modelprægede og unuancerede og indretter sig ikke i tilstrækkelig grad efter den enkelte teksts egenart. Opgaveformuleringerne er undertiden også for upræcise eller stereotype.
Materialet er således undertiden præget af faglig overfladiskhed. Især er et afsnit om Søren Kierkegaard det rene pjat.
Jeg tror dog, at materialet kan fange eleverne på 9.-10. klassetrin og bidrage til en større færdighed i tekstarbejde - trods dets svagheder.
Helge Christiansen