Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Så er det her igen - det årligt tilbagevendende materiale om årets U-landskalenderland, der for tiende gang har som mål at sætte skub i en tværfaglig ulandsformidling på de yngste klassetrin.
Elevbogen handler om den tiårige skopudserdreng Luis, der efter skoletid arbejder på torvet i en af Bolivias største byer. En dag møder han en rig pige, de to forelskede børn forsøger trods alle odds at få kontakt med hinanden - og Luis finder en sølvmønt, der stammer fra kolonitiden.
Slutningen skal ikke røbes her, men bogen består af drøm og virkelighed på en gang, en blanding af historie, poesi og eventyr. Alligevel kan forelskelsen mellem to tiårige virke lidt for fjernt fra de yngste elevers verden. Teksten er overalt illustreret med fremragende fotos af hovedpersonerne og det nære miljø omkring dem. Men som undervisningsbog savner jeg langt mere fag-fagligt indhold, der kan placere netop denne region som noget ganske særligt i elevernes hoveder.
Grafisk er billeder og tekst sat meget traditionelt og firkantet op, og en del fotos er i næsten frimærkestørrelse. Her er slet ikke udnyttet muligheden for at placere faktabokse, skemaer, kortvignetter, billedtekster, stikord, ordforklaringer eller andre virkemidler, der lige netop i en fagbog kan bidrage til supplerende informationer i en tidssvarende, differentieret undervisning.
Efter min vurdering har forfatteren sat sig mellem to stole. På den ene side ligner det en Læse-Let-tekst med korte sætninger, ofte begyndende med et grundled - og det gør den lidt gumpetung som oplæsningsbog. Og på den anden side er den næsten for barnlig for de ældre elever fra omkring fjerde klasse, der selv kan læse teksten. Så udgangspunktet må være at anvende bogen som fortælling, billedbog og oplæsning - og så ubetinget arbejde videre med supplerende materialer for at komme dybere i den helt nødvendige faglighed og dermed leve op til kravene om Klare Mål i fagene.
Elevbogens indhold udbygges dog ved at bruge den tilhørende hjemmeside, der er ganske enkelt, kortfattet og klart opbygget - som en måske allerførste indføring i internettets brug. Lærervejledningen har på sine skuldre fået lagt den næsten umulige opgave at få materialets mange komponenter til at hænge sammen. Den er helt nødvendig at støtte sig til for at få et ordentligt undervisningsforløb stablet på benene, og dens indhold er særdeles overskueligt og gennemtænkt.
I år går penge fra salg af U-landskalenderen til Caritas Danmark, der også udgiver materialer om Bolivia - ligesom DR-TV supplerer med tre film produceret uafhængigt af 'Luis og sølvmønten', men som dog medfølger ved køb af klassesæt.
Efter New York, Bali og Moskva er der mere end nogen sinde før brug for den internationale dimension, og U-landskalendermaterialet lægger netop kimen til, at elever kan agere i en globaliseret verden. Det forpligter, og derfor er det efter min mening helt nødvendigt, at Danida, DR-TV og den modtagende hjælpeorganisation koordinerer formidlingsindsatsen og opgaven med at skabe sammenhæng mellem håndværk, teknologi og pædagogik, i langt højere grad end det har været tilfældet i år.
U-landskalendermaterialet er intet mindre end årets vigtigste læringsmiddel. Brug det - også til næste år, hvor det drejer sig om Niger og det afrikanske kontinent.
Luis og sølvmønten
- en beretning fra Bolivia
Børnenes U-landskalender 2002
Elevbog
Af Louis Jensen
64 sider, 98 kroner
Lærervejledning og www.ulandskalender.dk
Af Mikala Klubien
64 sider, 78 kroner
Alle fotos: Jørgen Schytte
Cd med bogens tekst indtalt, 68 kroner
Rabat ved køb af klassesæt: 26 elevbøger, to lærervejledninger, en cd, et videobånd: 995 kroner
Bestilles hos Mellemfolkeligt Samvirkes Forlag, telefon 7731 0000
Udenrigsministeriet, Danida