Anmeldelse

Parkour til lærerstuderende

Ikke en guide, men interessant læsning for interesserede.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Publikationens undertitel, ”En undervisers guide til et unikt bevægelsesfænomen”, er kun retvisende, hvis underviseren virkelig er nysgerrig på parkours historie. Der er alt for meget fokus på baggrundsmateriale til at kunne kalde denne bog en guide.

Fakta:

Titel: Parkour & l'art du déplacement fra filosofi til praksis

Forfatter: Martin Kallesøe, Mikkel Rugaard

Pris: 300

Sider: 194

Forlag: Street Movement

Bogen består af tre dele: ”Historien, filosofien og værdierne”, ”Undervisning og formidling” og ”Undervisningens konkrete indhold og komponenter”.

Første del beskæftiger sig en del med de personligheder, der var med i 1980'erne, hvor ”bevægelsen” opstod. Der er også et teoriafsnit, man ville kunne bruge noget af i idrætsundervisningen med elever. Generelt spændende læsning, hvis bare man har en flig af interesse for området.

Andet afsnit er en underlig fisk. Gode råd og floskler blandet med overordnet didaktik. For de fleste idrætslærere er det begrænset, hvad denne del kan tilbyde af nyt. Måske kan den hjælpe lærerstuderende i opgaveskrivning.

I sidste akt er der lidt anvendelige overvejelser i forbindelse med tilrettelæggelsen af parkourundervisning, men bemærkelsesværdigt ingen illustrationer til de forskellige teknikker. Der er beskrivelser, men en del vil nok have brug for selv at finde videoer til nogle af øvelserne. Udvidelser og opmærksomhedspunkter til de forskellige øvelser er velovervejede og tydeligvis erfaringsbaserede. I et langt forløb er der også her stof, der vil kunne bruges som teori med elever.

Forfatterne er seriøse og har i mange år haft fingrene dybt nede i parkour. Det ses tydeligt i de personlige beretninger og de mange eksterne tekster, der trækkes med ind på passende steder. Bogen gør sig nok bedst til lærerstuderende eller idrætslærere, som udvikler lange forløb om parkour. Til almindelige småforløb er den ”overkill”.

Ros skal layouteren have for at gøre teksten appetitlig med masser af opbrud og designelementer. Det gør bogens 194 sider til let og afslappende læsning.