Debat
Første skoledag i et stærkt samarbejde
Det er første skoledag for alle 0. klasser i København – men også første skoledag for en ny start for folkeskolen. Folkeskolen har for længe været en kampplads mellem arbejdsgivere og arbejdstagere. I København vil vi stå sammen om fælles løsninger for fremtiden
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Over 4000 nye elever er lige nu på vej ind på Københavns 67 folkeskoler. Det er en helt særlig dag, som børnene aldrig glemmer igen. Alting er meget stort og spændende. Forventningerne helt i top - endelig skal de i gang med at lære at læse og regne samt møde nye kammerater.
Første skoledag er også en stor dag for jer forældre. I overlader jeres børn til os de næste 10 år og betror os opgaven med at lære jeres børn en stor del af de færdigheder, de får brug for resten af livet.
Vi kan garantere jer én ting: Vi gør vores bedste! Og vi tager opgaven meget, meget alvorligt. Det gør hver eneste ansat på vores folkeskoler også. Vi ser folkeskolen som en bærende institution i vores by - som et fundament under fællesskabet, hvor vi gennem undervisning, leg, motion og bevægelse og samvær bliver en del af et stort på en gang dannende og mangfoldigt fællesskab.
Vi er glade for at sige, at I trygt kan sende jeres børn i folkeskolen. Karaktererne stiger, det samme gør elevernes trivsel, og sygefraværet blandt de ansatte er på vej ned.
Vores fælles mål er, at folkeskolen skal være det naturlige førstevalg for de københavnske elever og forældre. Det arbejder vi benhårdt for. Det kræver bl.a., at de fysiske rammer er i orden. Derfor har København de seneste år bygget flere nye skoler og renoveret alle byens gamle og nedslidte skoler for knap seks milliarder!
Faglokaler, fællesarealer og ventilationssystemer er blandt andet ført up to date, og det giver rum til en varieret undervisning, til motion og bevægelse og et godt indeklima. Eleverne skal opleve, at skoledagen veksler mellem både praktik og teori, og hver elev skal have de bedste forudsætninger for at udvikle sig socialt og dygtiggøre sig fagligt uanset baggrund.
Derfor er det også vigtigt med samme store ambitioner for alle klassetrin - fra første skoledag til afgangsbeviset er overrakt! Og derfor har København netop investeret næsten en kvart milliard kroner i at give 7.-, 8.-, og 9.-klasserne Danmarks bedste udskoling. Vi ser frem til få flere praktiske færdigheder, flere virksomhedssamarbejder og at få styrket elevernes vigtige skridt ud af folkeskole og videre ind i uddannelsesforløbet. Fx tilbyder Skolen ved Sundet allerede dette skoleår skræddersyede dansk- og matematikforløb til elever, som er fagligt udfordrede. Ligesom at fire skoler på Nørrebro er gået sammen om et science-forløb, hvor eleverne lærer at hente og analysere satellitbilleder fra rummet. God undervisning kræver god ledelse, dygtige ansatte og stor arbejdsglæde på lærerværelset. Der er ingen tvivl om, at de strandede overenskomstforhandlinger og lærerkonflikten i 2013 har taget meget energi, og at negative historier om folkeskolen har fyldt (alt for) meget i aviser og tv. Derfor er vi glade for, at KL og Danmarks Lærerforening har nedsat en Kommission, som skal komme med forslag, der skal fremme en positiv udvikling af folkeskolen og sikre undervisning af høj kvalitet. Dette arbejde vil vi søge at påvirke og inspirere i fællesskab.
Med skoleåret 2018/2019 åbner vi op for et nyt konstruktivt samarbejde, der skal gøre den københavnske folkeskole endnu mere interessant for vores børn og unge, og vi er enige om løbende at drøfte, hvordan vi bedst udvikler vores fælles folkeskolen til gavn for alle byens børn.
Vi glæder os til at komme i gang med det nye skoleår. Rigtig god første skoledag til alle.