Debat
Danske skoler præsterer i verdensklasse
Danske skoler leverer det ene topresultat efter det andet i de store, internationale målinger af elevernes viden. Det er der bare alt for få, der ved. Se den imponerende liste lige her!
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
DANSKE ELEVER ER I TOP 5 I LÆSNING
PIRLS er en international undersøgelse af læsekompetence/læseforståelse i 4. klasse. I 2011 deltog mere end 325.000 elever fra 50 lande. Kun fire lande klarede sig bedre end Danmark. Næste undersøgelses resultater offentliggøres i 2017. Professor Jan Mejding, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), forventer, at den danske fremgang fortsætter. Læs mere her: http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Forskning/Internationale_undersoegelser/PIRLS/PIRLS2011_Sammenfatning.pdf
Kontakt Jan Mejding for uddybning: 8716 3857 eller mail: jm@edu.au.dk
VORES ELEVER ER KLAR TIL FREMTIDEN
Vi er bedst til at danne borgere Danmark og Finland er på en delt første plads i ICCS. Undersøgelsen kortlægger og sammenligner, hvordan skolerne forbereder eleverne i ottende klasse til et liv i et demokratisk samfund. Mere end 140.000 elever, 62.000 lærere og 5.000 skoleledere deltager. Næste undersøgelses resultater kommer i 2017. ”Det tyder på, at vi ender i toppen igen”, siger professor Jens Bruun (DPU), der leder den danske del af ICCS.
Mere:file:///C:/Users/Rasmus%20Schiellerup/Downloads/101122_hovedrapport_iccs_internationale_hovedresultater%20(2).pdf
Kontakt Jens Bruun på 8716 3848 eller mail: jebr@edu.au.dk
VI ER I VERDENSKLASSE, NÅR DET GÆLDER IT
Danske elever er blandt de bedste til IT Knap 1800 danske 8. klasseelever deltog ligesom børn i 20 andre lande i 2013 i den første internationale undersøgelse af skolebørns computer- og informationskompetence (ICILS). ”Danske elever har generelt meget lang erfaring med at bruge computere, og de oplever dem brugt meget i skolen i forhold til eleverne i de andre deltagende lande. Samtidig er de danske lærere blandt dem, der i størst omfang integrerer it i den daglige undervisning” siger professor Jeppe Bundsgaard (DPU). Vi blev nummer to efter Tjekkiet. http://edu.au.dk/aktuelt/nyhed/artikel/danske-skoleelever-blandt-de-bedste-til-it-men-har-meget-at-laere/ Kontakt Jeppe Bundsgård på 3119 3607 eller mail: jebu@edu.au.dk
DANSKE ELEVER LIGGER I DEN BEDSTE HALVDEL I MATEMATIK OG NATUR/TEKNOLOGI
Danske elever ligger nr. 11 i matematik og nr. 18 natur/teknologi TIMSS tester elevpræstationer i fagene matematik og naturfag/teknik i 4.klasse. 49 lande deltager. Danske skoleelevers viden har rykket sig det, der svarer til et helt klassetrin i de år, vi har deltaget i TIMSS. Senest offentliggjorte undersøgelse er fra 2015. Professor Peter N. Allerup (DPU) står bag den danske del af undersøgelsen. Læs mere her: http://edu.au.dk/forskning/internationaleundersoegelser/timss/
Kontakt professor Peter N. Allerup for uddybning på tlf: 87163682 eller mail: nimmo@edu.au.dk
ELEVERNE STORTRIVES
Danske elever trives i skolen Som et at de få lande måler Danmark trivslen i skolerne. I alt har over 500.000 elever i kommunale @folkeskoler og specialskoler deltaget i trivselsmålingen 2016. Man måler på fem parametre: Faglig trivsel, social trivsel, støtte og inspiration, ro og orden og generel skoletrivsel. Trivslen blandt elever er generelt høj, og den er stigende. Læs de konkrete tal her: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Elevplaner-nationale-test-og-trivselsmaaling/Trivselsmaaling Kontakt: Søren Christensen på 3392 5423 eller mail: sochr2@uvm.dk
DE TALER OGSÅ FREMRAGENDE ENGELSK
Danske elever taler strålende engelsk. Education First står bag en undersøgelse, der måler engelskkundskaberne i de ikke-engelsk talende lande. Her ender Danmark på en andenplads, marginalt efter Holland, der indtager førstepladsen: http://www.ef-danmark.dk/epi/
LÆS MERE PÅ WWW.VERDENSBEDSTEDANSKESKOLE.DK