Debat
Ordblindetest er en succes
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 21/2015 fortæller tidligere viceskoleinspektør Kjeld Johansen, at han er imod den nye tværgående ordblindetest: »En ordblindetest kan ikke tages på 30 minutter«.
Ordblindhed er vanskeligheder med at lære at bruge skriftens lydprincip. Den tværgående ordblindetest er udviklet for at teste de elever, der har læse- og skrivevanskeligheder. Der bruges nonsensord i testen, for det kan elever med ordblindhed ikke danne lyde af. Testen kan hjælpe underviseren til at afgøre, hvilke læsevanskeligheder der er tale om. Derved bliver arbejdet lettere, når der skal findes en undervisningsstrategi.
Som udgangspunkt har ordblinde børn samme adfærd som gode læsere, men når de ikke kan profitere af undervisningen, udvikler de ofte en meget uhensigtsmæssig adfærd. Testen skal finde de ordblinde, inden de udvikler psykiske problemer som for eksempel mindre selvværdsfølelse. Der sidder for mange børn i skolen med mindreværdsfølelser, og det hæmmer deres indlæring.
Den ny tværgående ordblindetest er udarbejdet af Center for Læseforskning, Københavns Universitet, for Undervisningsministeriet. Den hviler således på et videnskabeligt grundlag. Testen tages sammen med en erfaren testlærer, som vurderer elevens begavelse, adfærdsmønster, eller om der er andre forstyrrelser, der giver læsevanskeligheder.
De børn, der tidligere blev henvist til Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, var ofte børn, der reagerede meget udadvendt og voldsomt, mens de børn, som sad stille på bagerste række, ikke blev testet. Hovedstadens Ordblindeskole har foretaget en undersøgelse, der viser, at 40 procent af de voksne med ordblindhed, der henvender sig til skolen, aldrig er blevet testet eller hjulpet i folkeskolen.
Ordblindetesten har da også allerede vist sig at være en succes. Den anvendes i dag i 95 af 98 kommuner. Der foretages nu en ensartet ordblindetest i landets skoler, og ordblindhed er blevet anerkendt som en læsevanskelighed. Det er et stort fremskridt. Det er Ordblindeforeningens opfattelse, at den tværgående ordblindetest sammen med de nye undervisningsstrategier vil højne kvaliteten af specialundervisningen.