Debat

DET ER FULDSTÆNDIG FRIVILLIGT, OM DU VIL LÆRINGSMÅLSTYRE DINE ELEVER!

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu, hvor sommerferien nærmer sig, må det være på sin plads at slå fast, at den læringsmålstyrede undervisning er helt og aldeles frivillig. Vi lærere behøver fx ikke bruge ferien på at formulere 396 læringsmål i dansk og 1188 tegn på, at eleverne er på vej mod målene. Når man bladrer i det seneste nummer af vores fagblad og ser forlagenes dobbeltsidige reklamer for læringsmålstyrede undervisningsmaterialer, kunne man ellers godt tro, at lærernes metodefrihed var skrottet, men sådan forholder det sig gudskelov ikke. Vi må gøre fuldstændig som vi plejer, lægge vores årsplaner, planlægge undervisningsforløb, der giver mening for vores elever og bruge den bredeste vifte af metoder, så de alle kan stortrives og lære så meget som de kan. 

Er det noget, jeg har fundet på? Nej, det står i Folkeskolen nr. 10 - 2015 side 14:

”Der er blevet lyttet til os”, fortæller både formanden for Lærerforeningens skole- og uddannelsespolitiske udvalg Bjørn Hansen og formanden for Lærerstuderendes Landskreds Christian Dalby om den nye bekendtgørelse for læreruddannelsen, hvor målstyret undervisning har fået en langt mindre fremtrædende plads, end den først var tiltænkt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Den læringsmålsstyrede undervisning er blevet flyttet fra de overordnede kompetencemål for hver enkelt fag i uddannelsen til de underordnede færdighedsmål. Det er sket efter, at både DLF, LL og underviserne på læreruddannelsen har protesteret.

"Uddannelsesministeren og ministeriet har lyttet til os, fordi vi jo kunne påpege, at læringsmålstyret undervisning ikke er et begreb, der findes hverken i folkeskoleloven eller i forligsteksten om folkeskolereformen", forklarer Bjørn Hansen, formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF. "Læringsmålsstyret undervisning er noget, man i Undervisningsministeriet gerne vil have, at lærerne skal arbejde med i folkeskolen - men det er kun én af mange måder at gennemføre undervisning på".

For Christian Dalby, formand for Lærerstuderendes Landskreds, er læringsmålsstyret undervisning en metode. Og ved at gøre den til en del af de overordnede kompetencemål for læreruddannelsen, dvs. det man skal eksamineres i for at blive lærer, ville man jo i realiteten tage metodefriheden fra de nye lærere.

Solen skinner, varmen er på vej, og jeg glæder mig over, at man i det danske demokrati ikke bare kan kuppe, kapre og ensrette folkeskolen til at skulle følge en nypoleret og digitaliseret, men i sit menneskesyn forældet og dræbende kedsommelig læringsmetode.

God sommerferie om ikke så lang tid!

Læs og kommenter også gerne mine andre indlæg om test- og målstyring:

http://www.folkeskolen.dk/563374/vejen-til-succes---maalustyrlig-undervisning-1

http://www.folkeskolen.dk/563753/but-why-you-have-got-grundtvig

http://www.folkeskolen.dk/564822/maalustyrlig-undervisning-vi-foeler-derfor-laerer-vi