Debat
Længe leve tilværelsesoplysning – død over fællesmål.
Løgstrup taler med en næsten uhyggelig aktualitet lige ind i dagens læringsdiskurs´ videnskabelige golde tyranni. Men hvis vi tror, vi kan løse problemerne i det sociale, politiske og kulturelle ved at strukturere os ud af dem med tekniske, uddannelsespolitiske læringsmål, tager vi gruelig fejl. Vi skal helt modsat søge efter sammenhænge mellem naturvidenskaben og kunstarterne, filosofien og religionerne. Det er i denne modige søgen, vi finder sammenhæng mellem universet og vor bevidste historieske tilværelse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fællesmål dræber sammenhængen og meningen
Fællesmål er angst for problemerne i det sociale, i det politiske, i det kulturelle
Fællesmål er bange for at være bange
Fællesmål strukturerer og tror, at angsten og problemerne så forsvinder
Fællesmål sender skolen ud i intetheden, hvor vi har glemt os selv, af lutter angst for os selv
Fællesmål tror, at videnskaben objektivt og evidensbaseret kan løse det uløselige
Fællesmål tror, man kan have sikkerhed for det usikre, garantier for det risikable
Fællesmål tror, vi kan udelukke os selv fra os selv, så glemmer vi måske, hvor svært det er at være mennesker
Fællesmål tror, at vi kan se helt objektivt på en tekst, på et fag, dele alt op i små-dele
Fællesmål tror, det hjælper at flygte ind i den videnskabelige analyse, der analytisk vil fortælle, hvad der virker
Fællesmål sender det personlige og det fælles ud af skolen
Fællesmål konstruerer en virkelighed, hvor bevidstheden er væk
Fællesmål vil løse de sociale problemer, og alle børn SKAL være så dygtige
Fællesmål vil løse de kulturelle problemer, og alle børn SKAL danse og synge
Fællesmål vil løse de politiske problemer, og alle børn SKAL blive gode konkurrencestatsborgere og bidrage til samfundets vækst, vækst, vækst - innovation, innovation, innovation
Fællesmål tror, man kan tvinge børn til at indtage, hvad de voksne propper i dem
Fællesmål tror, skolen kan producere børn, som gjaldt det en svineproduktion
Fællesmål tror, man kan sætte engagement, kærlighed, glæde, tillid uden for skoledøren
Fællesmål tror, man kan holde skole alene med kold, neutral videnskab
Fællesmål har glemt den menneskelig ånd og tanken om demokrati og ligeværd
Fællesmål har glemt, at skolens formål er oplysning om:
Tilværelsen med og mod hinanden
Samfundets indretning
Historiens gang
Naturen, vi er indfældet med vort åndedræt og stofskifte
Universet, vi er indfældet i med vore sanser
Inspiration: K.E. Løgstrups forelæsning ved Danmarks Lærerhøjskoles 125 års fødselsdag den 21.september 1981