Lærer til lærer
Fra 'aha- til uha og retur'
Fra vores kursus i Præstø Elevernes læring i idrætsfaget anno 2015
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Første aha-oplevelse fik vi som idrætslærere ved Ruds Vedby Skole, da vi fik tilsendt invitation fra DLF med støtte fra Maersk til kursus i Elevernes læring i idrætsfaget anno 2015 på Bosai Højskole ved Præstø. At få mulighed og tid til fordybelse i vores fag med fokus på det praktiske med inddragelse af teori og teoretiske begreber, lød for spændende til at lade være med at søge om deltagelse i.
Hele vejen frem til kurset har det været top professionelt fra DLF med løbende informationer og et veltilrettelagt kursusprogram - som dog lige gav en 'uha-oplevelse' ved vores ankomst, da vi fik oplyst, at den praktiske del, hvor vi selv skulle være aktive, dvs. at 2 timers boldbasis, 2 timers kropsbasis og afslutningsvis for vores vedkommende var 2 timers dans og udtryk fra klokken 19-21, skulle gennemføres på samme dag og ikke over to dage.Vi synes efterfølgende - trods rigtig mange indtryk - at det var en god ændring, da vi alle i gruppe A var top motiverede og helt klart det bedste hold😉, men også fordi det giver mening, at vi på anden dagen har tid til reflektion, bearbejdelse og fordybelse af indtrykkene fra første dagen.
For den ene part af os var det på forhånd klart en 'uha-oplevelse' at skulle deltage i dans og udtryk. Efter en inspirerende og meget tydelig læringsmålstyret planlægning fra underviseren med alt fra helt simple klappeøvelse/lette trin til sammensat mindre serie over 8 takter, går jeg herfra med en følelse af, at selvom jeg, som person ikke er stærk på dette felt, vil jeg også i dette kompetenceområde kunne planlægge en læringsmålstyret undervisning. Min pointe er, at jeg har erkendt og opdaget, at selv jeg kan varetage en undervisning i dans og udtryk, da jeg selv personligt har været gennem et praktisk forløb og fået fif til, hvor jeg kan søge inspiration på nettet og i bøger.
At reformen også har medført, at vi fra sommerferien skal arbejde med læringsmålstyret undervisning, var for os et noget uklart begreb udfra kun at have læst og hørt om det. Kurset har givet os et noget klarere billede, hvad det vil sige, at skulle planlægge undervisning og årsplan ud fra læringsmålstyret undervisning. Dette blev vist for os eksemplarisk, da alle tre workshops var bygget op omkring dette begreb.