Debat

Aktivitetstimer og afgangsprøve i idrætsfaget

Opbakning til de nye tiltag om aktivitetstimer og afgangsprøve i idrætsfaget i folkeskolereformen fra Læreruddannelsens Idrætslærerforening - men tiltagene skal naturligvis varetages af uddannede idrætslærere ...

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aktivitetstimer

Aktivitetstimerne, som nu er blevet til understøttende undervisning med fysisk aktivitet og bevægelse, skal naturligvis varetages af idrætsuddannede folkeskolelærere - både når det handler om at kvalificere planlægning, gennemførelse og evaluering af disse timer, men også som en vægtig ide- og skaberkraft for udvikling af den enkelte skoles/kommunes politik på området. De idrætsuddannedes uddannelsesmæssige baggrund fordrer, at timerne kan planlægges, gennemføres og evalueres med en nødvendig læringsmæssig kvalitet. At lære gennem bevægelse og fysisk aktivitet og knytte denne læring til en vifte af fag i skolens fagrække kræver idrætsuddannede med kompetencer, færdigheder og specialviden bl.a. om kroppens betydning for indlæring og læreprocesser, samt børns udvikling og læring gennem fysisk aktivitet og bevægelse. Det skal særligt fremhæves at kvaliteten af " understøttende undervisnings med fysisk aktivitet og bevægelse" netop beror på et tværfagligt samarbejde, så fagligheden bliver forankret i aktiviteten. Bevægelse alene gør jo ikke bedre skole/læring i netop denne sammenhæng.  Af den grund støtter LI (Læreruddannelsens Idrætslærerforening) op om forslaget.

Afgangsprøve i faget idræt

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

De seneste evalueringsrapporter om idrætsfagets status har påvist, at afgangsprøver kan have en stor betydning for udøvelsen og praktisering af faget vægtes højt - højere end hidtil. Ligesom undervisningen i faget ved afgangsprøver formodentlig vil løftes ved større fokus på progression og opfyldelse af del- og helmål. Vi støtter op om forslaget med en forventning om, at dette netop vil befordre eleverne - at progression og læringsmål bliver tydeligere, samt at dette ikke mindst befordrer de idrætsuddannede lærere i deres varetagelse af kvalificeret undervisning.

Idræt, læring og aktivitet

Idræt er og skal vedblive at være et kompetenceskabende og dannelsesudviklende fag. Faget er gennemgående for eleverne fra 0.-10. klassetrin, og det eneste fag, der direkte varetager og fordrer elevernes kropslige alsidige udvikling og læring. Undervisningen i faget er funderet i, at elevernes omdrejningspunkt for læring er: i, om og gennem bevægelse. Netop dette kvalitative faglige omdrejningspunkt er vigtigt at fastholde. Den kropsbårne, sanselige og konkrete fysiske tilgang til læring i, om og gennem bevægelse findes ikke i andre fag i skolens fagrække, og er ej heller tilstede i organisationer, der organiserer fysisk aktivitet og bevægelse uden for skoletiden. I den forbindelse er det fagets formål at bibringe eleverne nødvendige dannelsesværdier og alsidige kompetencer, viden og færdigheder.

Vi glæder os til at følge arbejdet med og tilblivelsen af de reviderede og forenklede fælles mål samt udformningen af grundlaget for afgangsprøve i idrætsfaget.

Bestyrelsen i Læreruddannelsens Idrætslærerforening

/formand Inge Regnarsson