Anders Haldrup
29 år -
Linjefag i dansk og idræt.
Teenkonsulent i TeenOase og timelærer samt støtteperson påRudehøj Efterskole.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Anders Haldrup har været frivillig ved forskellige organisationer, siden han var teenager, og sideløbende med læreruddannelsen fandt han også tid til at være frivillig i en kristen organisation, Børne- og UngdomsOase. Han var glad for organisationen, og organisationen var glad for ham. Så da han dimitterede, tilbød de ham en nyoprettet stilling som teenkonsulent. Anders Haldrup bed på med det samme.
»Jeg er selv kristen, og det er vigtigt for mig, at kirke skal være fedt og give mening for teenagere. Samtidig synes jeg, at arbejdet giver en rigtig god kontakt til de unge«, siger han.
Arbejdet som teenkonsulent består blandt andet af at arrangere events, der samler 7.-10. klasser, for eksempel konfirmandlejre. Anders Haldrup løser også opgaven som lokalkonsulent, hvor han er med til at starte ungdomsklubber op ved lokale menigheder.
Organisationens kontor ligger på Anders Haldrups forhenværende praktiksted Rudehøj Efterskole i Odder - og netop denne placering passer ham glimrende. Siden han selv gik på efterskole, har han haft lyst til at være det samme for udskolingselever, som hans efterskolelærere var for ham. Noget andet - og mere - end »bare« en lærer.
Gennem uddannelsen var han i tæt kontakt med forstanderen på efterskolen, som ofte gav udtryk for, at han gerne ville ansætte Anders Haldrup på skolen, hvis der var mulighed for det, når han var færdiguddannet. Året før dimissionen ansatte skolen dog en række nye lærere, så en fastansættelse kunne det ikke blive til. Men da Anders startede som teenkonsulent, blev han samtidig timelærer og støtteperson på efterskolen.
»Jeg er selvfølgelig optaget af det faglige, men jeg synes, at elevernes personlige udvikling er mindst lige så spændende. På efterskolen gennemgår de en dannelsesproces, og det er rigtig fedt at være en del af det som en slags støtte- eller mentorperson«, siger han.
Teenkonsulentstillingen fylder nu omkring 2/3 af Anders Haldrups arbejdstid, mens efterskolen har den sidste tredjedel. Han føler, at han står i en god venteposition til en fuldtidsstilling på efterskolen, men samtidig har han svært ved at slippe konsulentjobbet.
»Da jeg startede som konsulent, havde jeg den indstilling, at det kun skulle være mit job, indtil jeg forhåbentlig engang kunne få fuld tid på efterskolen. Men konsulentarbejdet er spændende, så jeg ved faktisk ikke, om jeg uden tøven ville sige ja til en fuldtidsstilling som lærer på efterskolen lige nu. Jeg kan godt lide, at mit job veksler imellem de to steder«, siger han.