Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det vælter frem i diverse medier med ”kloge” udtalelser fra alverdens godtvidende politikere og eksperter. Jeg synes, vi skal lade disse alvidene undervisningskyndige overtage folkeskolerne for en tid og lade dem stå i undervisningslokaler, der er propstoppet med op til 28 elever i 6-7 lektioner pr. dag – hvor vi forventer, de kan navigere i et undervisningsmiljø, der er præget af pubertetshumør, elevkonflikter, fagligt svage elever med ekstra behov, omsorgssvigtede børn og unge og ikke mindst inklusionselever (hvoraf en del er enten fysisk eller verbalt udad reagerende i størstedelen af tiden). Mange voksne syntes, at deres bedste var at placere dem i fællesskabets miljø, hvilket en del af dem egentlig ikke kan rumme at befinde sig i eller holde ud at være tilstede i, som de selv formulerer sig...
Når politikerne og eksperterne så har ”fri” for undervisning, beder vi dem enten forberede kommende undervisning eller holde pædagogiske og faglige teammøder, holde ”svære” samtaler, dokumentere hændelser, kontakte forældre eller sagsbehandlere og i øvrigt stå til rådighed for forældreopringninger om aftenen – en aftentid de skulle bruge på at rette 28 problemregninger, stile, rapporter eller projektopgaver m.m.
Ud over disse opgaver skal de samtidig deltage i skole-hjem samtaler (endda i de fleste klasser de underviser i), forældremøder og sociale arrangementer - ofte om aftenen hvilket der ikke tildeles aftentillæg til, fordi arbejdstiden aflønnes ens.
Nu foreslås det, at lærerne skal have mindre forberedelsestid jo mere erfaring de har. Jamen, forstår regeringen ikke, hvad det vil sige at differentiere i sin forberedelse – det tager tid at tilgodese den enkelte elevs behov i sin forberedelse. Læs bare Niels Christian Sauers indlæg, han skriver meget præcist således:
,, Lars Løkkes ’rejsehold’ fik foretaget en undersøgelse af lærernes arbejdstid. Den viste bl.a., at de har en gennemsnitlig arbejdsuge på 42 timer"... ,, De såkaldte ’ferier’ er med andre ord intet andet end tvungen afspadsering. Ikke desto mindre bruger alle lærere 'ferietid' på at forberede sig.
Mere kompliceret er det at forklare er lærernes behov for forberedelse. I modsætning til, hvad mange tror, handler det ikke så meget om at sætte sig ind i det stof, der skal undervises i. Det, der tager tid, er klasseledelse, relationsarbejde, differentiering, inklusion, evaluering (herunder rettearbejde), skriftlig dokumentation, planlægning, kommunikation og logistik samt faglig opdatering. Intet af dette kan genbruges”. Bemærk venligst den sidste sætning.
Jeg kan kun tilslutte mig, at lærerne er ”nerven” i folkeskolen – men hvad sker der med denne nerve, hvis den går ned med stress, hvis den utallige gange trædes groft på, hvis der drives rovdrift på den eller hvis den ikke skal have lov til selv at bestemme, hvornår der skal forberedes? Har nogen overhovedet tænkt på, at de fleste mennesker der har undervist en hel dag, kan have brug for at trække vejret og cleare hovedet, inden man tager fat på forberedelsen? Dette frie valg er vigtigt for at overleve et langt lærerliv – for ikke at gå død, for ikke at rammes af migræne, for at møde op med ny energi dag på dag til glæde og gavn for Danmarks børn og unge - som fortjener at blive mødt af en kærligt favnende, glad, kompetent og velforberedt lærer hver dag - hvilket størstedelen oplever i den nuværende folkeskole.
Lærerne er vitterligt PÅ, når de er på job. Mellem lektionerne er vi gårdvagter, løser konflikter eller holder møde med en kollega - det er sjældent, man reelt har en pause, førend man går hjem (og ofte kan det være knapt at nå et toiletbesøg, hvilket kan lyde utroværdigt i manges ører – men man forlader ikke lige sin klasse eller sin gårdvagt, da det medfører kaos – ikke mindst i disse inklusionstider).
Jeg er et meget sødt og tålmodigt menneske – ellers var jeg ikke lærer – men hvor bliver man dog stødt og gal i hovedet, når man dag efter dag skal læse om, hvor meget ferie vi har, hvor lidt vi laver og hvor meget vi burde arbejde mere - Lærere laver RIGELIGT og mere til.
Vi lever i et samfund, hvor samfundets svageste nedprioriteres – børn, unge og ældre dem kan man spare på! Samtidig undres man over, hvorfor der findes så mange unge, der ikke gennemfører en ungdomsuddannelse… Har man tænkt på, at der mangler hænder i institutionerne til at "opdrage" og paratgøre børnene til skolen? Institutionerne er også skåret ind til benet. Jeg oplever ofte ét stort kaos og ”fri leg”, når jeg skal hente barn i børnehaven, tit er der én pædagog og én medhjælper til at holde opsyn på flere stuer – hvilket ikke er fordrende for at lære ønskværdig opførsel. Sæt ind ”nedefra” med flere pædagoger i institutionerne, så skal skolens lærere ikke starte med at "opdrage" og skoleparatgøre, før de kan undervise – måske kunne det højne niveauet mere end regeringens ønskede aktivitetstid og længere skoledage? De fleste elever kan alligevel ikke konsumere mere undervisning efter kl. 14.
Desværre er alle vidende om og misundelige på, hvor fedt det er at være lærer med en bunden sommerferie i juli måned til at udarbejde årsplaner i - men det er ok at lave forberedelse i juli måned, for alle ferier er alligevel maximalt dyre i den periode og dermed ikke til lærervenlige priser - det ville jeg også fremhæve som misundelsesværdigt! Arrgh, sidstnævnte var vist en lille løgn - meeen, jeg er nok ikke den eneste der er kommet med usandheder i denne skoledebat.
Jeg er dog taknemmelig og glad for, at jeg er lærer - jeg kan undervise mine børn, og mine børns fremtid behøver ikke være afhængig af en plan på kollisionskurs - men jeg frygter, hvad den fremtidige skole bringer størstedelens af Danmarks børn og unge.
Jeg er lærer, jeg er dygtig og kompetent, jeg er omsorgsgiver, opdrager og underviser - og jeg er TRÆT af, at der bliver skudt på min profession... Lægen ved mest om sygdomsbehandling, håndværkeren ved mest om byggeri - LÆRERNE ved sandsynligvis mest om undervisning i folkeskolen!