Debat
Behov for
udvikling
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Svar til Marina Norling, Folkeskolen nummer 1.
Uinspirerende oplæg fra skolelederne
Lærerne efterspørger nærværende daglig pædagogisk ledelse, og skolelederne har fået kritik af, at vi for sjældent er ude i klasserne. Det har OECD anbefalet, at vi gør noget ved, og fuldstændig det samme siger en splinterny undersøgelse af skoleledelse fra VIA University College.
Det er på den baggrund, at Skolelederforeningen har udarbejdet inspirationsværktøjet til observation og vurdering af undervisningen.
Værktøjet er ment som inspiration til, hvordan vi ledere kan løse den opgave. På en måde, som ikke handler om at hakke punkter af, og som ikke handler om at finde fejl, men om at styrke den professionelle dialog med lærerne.
Materialet ligger derfor på vores hjemmeside i en udgave, hvor man kan sammensætte det - alt efter lokale forhold og hvordan man vil bruge materialet.
Lærere, faglige vejledere og ledere har brug for et fælles udgangspunkt for at give feedback og udvikle undervisningen. Materialet kan ikke stå alene og kan ikke erstatte dialog, men man skal kunne tale åbent om alle de færdigheder, den professionelle lærer skal mestre.
Jeg skal opfordre til, at man kommer på banen og er med til at forme den proces.