Debat
»Idræt gør børn klogere«
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Sådan lyder overskriften i »Synspunkt« i Fyens Stiftstidende tirsdag den 10. januar.
Et indlæg fra formanden for Danmarks Idrætsforbund Niels Nygård, hvor han pointerer, hvor vigtigt idræt og bevægelse er i børnehaven og i skolen.
Indlægget slutter med, at Danmarks Idrætsforbund inviterer børne- og undervisningsminister Christine Antorini til et samarbejde om et eller flere pilotprojekter i skolen.
Hvor er det ærgerligt, at det ikke er formanden for Danmarks Lærerforening, der har skrevet dette synspunkt. At det ikke er Danmarks Lærerforening i samarbejde med landets University College, der har formuleret et oplæg til udvikling af idræt i skolen, men at det er en organisation, der har til formål dels at styrke den frivillige idræt, dels at støtte udviklingen af eliteidræt.
På Fyn har vi Svendborg-projektet, som helt fantastisk har sat fokus på skoleidrætten med flere undervisningstimer og efteruddannelse til lærerne - et Team Danmark-projekt.
Hvert år udbyder vi på University College Lillebælt efter- og videreuddannelsesforløb i idræt. I de seneste år har der ikke været nok tilmeldinger til, at vi kunne gennemføre efter- og videreuddannelsesforløb i idræt. Ligeså er antallet af tilmeldinger til korte idrætskurser i CFU-regi også faldet.
Hvordan får vi øvrige skoler og kommuner til at sætte fokus på idræt og bevægelse i skolen med veluddannede idrætslærere som tovholdere?
Hvor er Danmarks Lærerforening og landets University College? Skal de frivillige idrætsforeninger overtage udviklingen af idrætsfaget?
Svar
Danmarks Lærerforening brugte i 2011 betydelige arbejdsmæssige og økonomiske resurser på at igangsætte et stort læseprojekt, som mere end en tredjedel af landets folkeskoler har kastet sig over. Lige nu drøfter vi med ministeren, hvordan vi i fællesskab kan styrke projektet. Vi er kommet med et udspil til en fælles samlet indsats for at sikre, at vi tager bedre hånd om socialt udsatte børn. Vi har udarbejdet et oplæg til, hvordan vi kan sikre, at der kommer meget større kvalitet i den inklusionsopgave, mange skoler er blevet pålagt. Vi er parate til at gå aktivt ind i processen om den kommende folkeskolereform. I 2011 nedsatte hovedstyrelsen en arbejdsgruppe, der arbejdede med den sundhedsfremmende skole, herunder styrkelse af idræt. Arbejdsgruppen lagde op til, at vi skulle afholde en konference om temaet. Vi måtte imidlertid konstatere, at det ikke var muligt at presse ind i de mange andre aktiviteter, der var i gang.
Danmarks Lærerforening er optaget af at styrke musikundervisningen, naturfagsundervisningen, sprogundervisningen og så videre, men vi har ikke resurserne til at bære alle projekterne på én gang.