Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
'Den første læsning' er et omfattende og indbydende materiale, hvor brugerne får en masse at rive i til et helt års arbejde.
Systemet bygger på den teori, at læsning forudsætter en fonologisk forståelse, og at den enkelte elev skal læse for at lære at læse. Det kan lyde banalt, men ikke desto mindre har der været stor turbulens omkring dette spørgsmål, og erfaringerne viser, at det i praksis kan være svært for lærere at opbygge en undervisning, der netop sikrer, at alle børnene gradvis og rimeligt hurtigt bliver læsere.
Det første halve års arbejde i 'Den første læsning' centrerer sig omkring en fortsættelse af det fonologiske arbejde, der er startet i børnehaveklassen, hvortil der allerede foreligger materiale fra de samme forfattere, 'På vej til den første læsning'.
I første klasse arbejdes sideløbende med Bogstavbogen og Skrivebogen, idet bogstaverne behandles i et tempo af to om ugen. I klassen foregår en mængde fællesaktiviteter, hvor især bogstavernes lyd og sammensætning med hinanden leges ind. Forfatterne har brugt deres solide viden om elevernes formåen og interesser og fundet på både varierede og morsomme opgaver. Progressionen er velgennemtænkt med mange gentagelser af allerede kendte ord, og læsningen bygges op gennem småtekster, hvor mange har et herligt indhold. Man må more sig over udsagn som: I en wigwam er der ikke et køkken. Der er også tænkt på de ikke så skolemindede legebørn. Der er lagt en stor grundighed for dagen, så også den mere usikre lærer kan finde en stor støtte for sin undervisning. I Skrivebogen lærer børnene nogle enkle og funktionelle bogstaver, hvis højde og placering illustreres udmærket ved hjælp af et skitseret hus. Bogens overkommelige pris taget i betragtning vil det være realistisk at undgå grimme og rodede kopier og prioritere grundlægningen af gode vaner.
Det andet halvår af første klasse skal eleverne arbejde med Læsebogen og Arbejdsbogen. De er nu blevet i stand til at læse selv, og forældrene får forklaret, hvad det indebærer af støtte hjemme. Teksterne er inddelt i kapitler med hver sit emne. Teater, Zoo, Et røveri og En tur til månen må være ting, som ethvert barn i den alder vil elske. Jeg ville i hvert fald som lærer elske at arbejde med de emner, som indebærer en skønsom blanding af spændende realiteter og fiktion. Børnenes læsning bliver taget alvorligt på en sjov og vedkommende måde.
Arbejdsbogen, der ellers kan være en sej størrelse at komme igennem, holder det flotte niveau i materialet. Mange og forskellige øvelser bearbejder ordstoffet og skal nok være med til at fæstne kundskaberne i læsning. Indimellem findes friere opgaver, der har et tvedelt formål. De mere usikre kan holde et frikvarter, lade fantasien tage overhånd og slippe for at blive rettet. De skrappere kan få udfordringer til at udfolde deres talenter. En god måde at differentiere på.
'Den første læsning' er et yderst anbefalelsesværdigt materiale, der uden tvivl vil sikre et forsvarligt læseniveau i klassen. Undervejs vil elever og lærere have et herligt år med overskud til at tage sig af nogle af alle de andre ting, der falder for. Læsningen har materialet sørget for, hvis blot læreren tager sig den fornødne undervisningtid til at praktisere ideerne.
Den første læsning
(bogstavbog, skrivebog, lærervejledning, læsebog, arbejdsbog og lærervejledning)
Af Ina Borstrøm og Dorthe Klint Petersen
Bogstavbogen 103 sider, 70 kroner
Skrivebogen 32 sider, 12,50 kroner
Lærervejledning 156 sider med 11 kopiforlæg, 372,50 kroner
Læsebogen 135 sider, 122,50 kroner
Arbejdsbogen 88 sider, 50 kroner
Lærervejledning 160 sider med otte kopiark, 372,50 kroner
Alinea