Danmark klarer sig godt i problemløsning
For første gang kigger Pisa-undersøgelsen denne gang på problemløsning som selvstændig færdighed på tværs af fagene. Her klarer danske unge sig bedre end på de tre andre områder, læsning, matematik og naturfag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kun otte lande klarer sig signifikant bedre end Danmark i problemløsning - blandt andre Korea, Hong Kong, Finland, Japan og New Zealand. 22 lande klarer sig signifikant dårligere.
Problemløsning er defineret som "et individs færdighed i at benytte kognitive processer til at opfatte og løse virkelige, tværfaglige problemstillinger, hvor vejen til løsningen ikke er umiddelbart tilgængelig, og hvor de færdigheds- og kundskabsområder, som kan inddrages i løsningen af problemet, ikke indeholdes i et enkelt fagområde inden for matematik, naturfag eller læsning". På det område er der ikke forskel mellem danske pigers og drenges præstationer.