Anmeldelse

Boldspilsundervisning i skolen - 2. udgave

Det er stadig vigtigt med kvalitet i boldspilsundervisningen

”Boldspilsundervisning i skolen” er med anden udgave tilbage i stærk, fornyet og kvalitetsfyldt udgivelse og stadig et yderst relevant indspil til at kvalificere undervisningen i boldspil i skolen. Bogen har et tydeligt fokus på dannelsespotentialet i idrætsundervisning.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Boldspilsundervisning i skolen” udkom første gang i 2015 med særlig fokus på sammenhængen mellem teori, praksis og læring. Bogen har været et klart omdrejningspunkt for boldspilsundervisningen i læreruddannelsen og i skolen. Bogen er rettet mod idrætsundervisningen i folkeskolen og mod at hjælpe idrætslærere og idrætsstuderende med at kvalificere og optimere boldspilsundervisning. Den belyser særligt fagets dannelsespotentiale med fokus på kropslig, idrætsmæssig, personlig og social udvikling.

Fakta:

Titel: Boldspilsundervisning i skolen - 2. udgave

Forfatter: Carsten Høy, Erik Juul, Lene B. Terp, Poul Ravn, Susanne Storm, Rune R. Methling

Pris: 280

Sider: 200

Forlag: Turbine-forlaget

Materialet giver tydelig didaktisk retning på arbejdet med modeller og illustrationer. Eksempelvis gennem arbejdet med boldspilsfamilier, spilhjul, den dynamiske boldspilstrappe og kamp- og fairplaylinjen. Indholdet er bearbejdet til at være tæt på dagligdagens idrætspraksis og med fokus på planlægning, gennemførelse, evaluering og udviklingsprocesser.

Bogen tager stadig udgangspunkt i en alsidig tilgang til det at udvikle boldspilsundervisning, der giver inspiration og tyngde, når undervisning skal planlægges. Denne anden udgave af materialet giver også plads til nye aktuelle kapitler, eksempelvis boldspil og praksisfællesskaber, boldspil og feedback, tematisk undervisning og leg og fortælling. Alle de nye kapitler er velskrevne og præcise og er med til at skabe en tydelig helhed i materialet. Bogen arbejder stadig med væsentlige områder som god anderledeshed, fairplay, køn, motivation og inklusion i relation til boldspilsundervisning.

Kapitlerne kan sagtens læses hver for sig, og derved kan bogen bruges som et godt opslagsværk, men det kan anbefales at læse de indledende afsnit som en base til at forstå boldspilsundervisning. Det giver eksempelvis forståelse af begreber som Teaching Games for Understanding og Teambold. Det vil give en fin grobund for læselysten ind i dette fagligt solide materiale.

Boldspil er en væsentlig del af dansk kultur og derfor også en væsentlig del af skolens idrætsundervisning. Derfor er anden udgave af ”Boldspilsundervisning i skolen” stadig yderst relevant og stadig garant for at kunne skabe kvalitetsfyldt idrætsundervisning. Den er velskrevet, overskuelig og et væsentligt indspil i en læringsorienteret idrætsundervisning både i skolen og på læreruddannelsen. Derfor kan bogen varmt anbefales til alle idrætsstuderende på læreruddannelsen og alle idrætslærere i folkeskolen, både de rutinerede og de nyuddannede.