Folkeskolens leder:
Samtale i stedet for tal?
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det gamle ord om at lære for livet har mistet betydning i et skolesystem, hvor tal bestemmer, om man består afgangsprøven. De nationale test har sat ekstra blus under talbålet. Senere er det også tal, som afgør, hvilken uddannelse de unge kan få. Gennem hele uddannelsessystemet afgøres den videre færd af karakterer.
At systemet er absurd, understreges af, at når den trætte elev endelig ankommer til "livet" efter skolen, fylder karakterer meget lidt. Selvdisciplin, selvtillid, kreativitet og social forståelse er meget vigtigere, når den tidligere elev skal leve sit liv.
Langt de fleste lærere gør da også, hvad de kan for at afdramatisere tallene og forsøge at stå fast på, at det giver mening i sig selv at være nysgerrig og blive klogere.
Noget tyder nu på grøde i de fastfrosne positioner.
Et forsøg i Aarhus peger på, at værdien af at forsøge sig med en karakterfri skole rækker langt ud over at slippe for tallene. Eleverne bliver trygge og flytter sig via konstruktive samtaler.
Politisk er det også opmuntrende, at der i øjeblikket sidder en gruppe - herunder Danmarks Lærerforening - og forsøger at strikke et udspil sammen, som skal erstatte de nationale test. Foreløbig har de barslet med en række sympatiske principper. Det bliver interessant at se det konkrete udspil.
Djævlen ligger som bekendt i detaljen. Det er svært at forene politikernes ønsker om at kunne sammenligne på tværs af skoler og kommuner med lærernes forsøg på at undgå, at tal kommer til at styre undervisningen og elevens oplevelse af sig selv.
Kig på Aarhus. En skole uden tal tager tid. Men som en lærer siger: Den tid er dæleme givet godt ud!
Farvel til karakterræset