Anmeldelse

Fagdidaktik i håndværk og design

Er der en redaktør til stede?

Redaktionen af ny didaktikbog lader en del tilbage at ønske, ikke mindst hvis den skal fungere som brugsbog.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen "Fagdidaktik i håndværk og design" indgår i serien ”Didaktik”, der ifølge en pressemeddelelse fra forlaget er henvendt til lærerstuderende og lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Der er fokus på den praktiske tilgang til faget håndværk og design, og det nævnes, at indholdet er baseret på den nyeste forskning inden for området. Bent Illum redegør i første kapitel ganske kort for den historiske baggrund for faget håndværk og design, der fra august 2017 har været obligatorisk i folkeskolen. Efter redegørelsen for tilblivelsen af faget trækkes nogle korte linjer til skolefagene sløjd og håndarbejde med tilhørende faglige foreninger.

Fakta:

Titel: Fagdidaktik i håndværk og design

Forfatter: Bent Illum

Pris: 199

Sider: 96

Forlag: Frydenlund

I afsnittet om formål, indhold og forenklede mål med mere tages der udgangspunkt i beskrivelse og gengivelse af kompetenceområder og forenklede Fælles Mål. Kort og overskueligt. Dernæst følger forslag til forskellige didaktiske tilgange, der har været anvendt gennem de seneste årtier på henholdsvis læreruddannelsen og andre faglige miljøer. Afsnittet er båret af en brugbar tyngde, der gennem læsning og afprøvning vil kunne inspirere til udvikling af en kvalificeret faglig sprogbrug. Dog bør man som læser også være opmærksom på, at der i praksis vil være andre vinkler at finde i aktuelle forskningsmiljøer med fokus på kreativitetsforskning og designtænkning.

I afsnit tre, der har overskriften "Designbegrebet", bruges syv ud af 11 sider på at drøfte indretning af faglokalet, hvilket er yderst relevant, men som næppe kan kaldes design. De kilder, der henvises til, kan måske forsvares på grund af deres særlige historiske værdi, når det gælder designforståelse på dansk grund, eksempelvis nævnes Jens Bernsen (1989) og Per Mollerup (1998), uden at de didaktisk rettede publikationer, der siden er blevet udgivet om emnet, inddrages.

Til afsnittet "Undervisningsforløb" har jeg desværre kun ét at sige: Det er en ommer. De foreslåede undervisningsforløb virker forældede, er dårligt illustreret og helt ude af kontekst med intentionerne for selve faget håndværk og design. For eksempel indgår der ingen former for designproces.

Det er desuden tydeligt, at forfatterens afsæt er at finde i sløjdfaget, både historisk og fagdidaktisk ­– måske derfor er der valgt en hammer som forsideillustration. Referencerne til skolefaget håndarbejde er baseret på nogle få ældre kilder, hvilket kan være årsagen til, at der i teksten er en del unøjagtigheder både historisk og i brugen af fagtermer.

Som brugsbog kan jeg være noget i tvivl om dens aktuelle anvendelighed – en redaktionel stramning af indholdet kunne have styrket de historiske tilgange, de praktiske overvejelser og den yderst relevante diskussion af faget håndværk og designs fremtidige muligheder.