8. marts
Uddannelses- og kønssociolog Cecilie Nørgaard, som er tidligere skolelærer og grundlægger af virksomheden Mangfold, mener, at der bør ske en professionaliseret kønspraksis i den danske folkeskole.
Foto: Sacha Oda
Ekspert: Lærernes syn på drenge og piger skal ”professionaliseres”
Der skal ryddes op i personlige synsninger og forestillinger om køn i den danske folkeskole. Men lærerne bliver ikke klædt godt nok på, mener førende kønsforsker.
Mere end 100 år efter kvindernes første
internationale kampdag er undervisningen i de danske folkeskoler stadig
temmelig stereotyp, når det kommer til køn.
Det mener Cecilie Nørgaard, der er uddannelses- og
kønssociolog. Hun mener, lærenes praksis i forhold til køn skal professionaliseres, og lærere bør undervise 'kønsreflekteret'.
”Der er nødt til at være bevidsthed omkring, hvordan
forestillinger om køn kommer til at virke aktivt i en undervisningssituation”, siger
Cecilie Nørgaard, der selv er tidligere lærer.
Forestillingerne om køn kommer blandt andet til udtryk,
når en lærer deler eleverne op i drenge- og pigegrupper eller bruger udtryk som
’tøsefnidder’ og ’tøsedrenge’. Men det kan også bare være en forventning om, at
pigerne hellere vil blive indenfor, mens drengene spiller fodbold, forklarer Cecilie
Nørgaard.
Politisk handling
Uddannelses- og kønssociologen efterspørger handling
på et politisk plan.
Tendensen til stereotyp praksis er nemlig ikke alene noget,
den enkelte lærer kan ændre selv, siger hun, og peger blandt andet på læreruddannelserne
som et oplagt sted at starte. Her bør de lærerstuderende undervises i at
reflektere over deres egne forestillinger om køn og over, hvordan de kan møde
børnene uden om de fastlåste forestillinger, siger sociologen.
Lærere bærer et ansvar
Det er dog stadig den enkelte lærers ansvar at
forholde sig åbent og nysgerrigt, tilføjer Cecilie Nørgaard. Lærere bør for
eksempel lytte til, acceptere og anerkende, hvilket pronomen en elev vil
tiltales med, eller stille spørgsmål til de lærebøger, der bliver anvendt i
undervisningen, og problematisere dem, siger hun.
”Det kan være ved at sige til børnene; prøv at se
vores historiebog. Har I lagt mærke til, at der er meget få kvinder med? Hvorfor
tror I, det kan være, og synes I, at det er okay?”, opfordrer sociologen.
At forholde sig åbent og nysgerrigt betyder også at møde
børnene der, hvor de er, lyder det fra Cecilie Nørgaard. Som lærer bør man
derfor for eksempel spørge de ældre børn nysgerrigt ind til deres
uddannelsesvalg, eller give de mindre børn plads til at lege med den eller dem,
som læreren måske ikke lige havde set, at de ville lege med, siger hun.
”Man kan som lærer sige, at jeg vil gerne høre, hvad
det er, du oplever, når du træder ind i et rum, som den du er. Jeg vil gerne
prøve at lægge mærke til, at du vil noget, som er utraditionelt”, siger hun.