DLF: Tjeklister til højtbegavede kan ikke stå alene
De nye tjeklister, som lærere skal bruge til at identificere højtbegavede elever i 1. klasse, må ikke ende som endnu en ekstraopgave, siger Regitze Flannov fra Danmarks Lærerforening. Der skal være tid og rammer til, at lærerne faktisk kan hjælpe eleverne.
Højtbegavede elever har – ligesom alle andre elever – ret
til at få god undervisning, der udfordrer dem, understreger forkvinde for
uddannelsesudvalget Regitze Flannov.
Annonce:
Fra næste skoleår skal lærere i 1. klasse i folkeskolen
screene elever, som de har mistanke om kan være højtbegavede, så de kan sikre,
at eleverne også bliver udfordret i undervisningen. Tre tjeklister til formålet
er netop blevet offentliggjort.
”Det der bekymrer mig er, hvad det er for indsatser, der
efterfølgende skal iværksættes. Jeg ville så gerne, at lærerne havde tid og rum
og rammer til, at alle elever kan få den undervisning, de har krav på. Men hvis
vi hele tiden har fokus på at identificere specielle grupper og ikke på at
skabe rammer, så alle kan trives i fællesskabet, så er der et meningstab mellem
de to indsatser”, siger forkvinde for undervisningsudvalget i Danmarks
Lærerforening Regitze Flannov.
De nye tjeklister skal hjælpe lærerne med at identificere de
højtbegavede elever, så lærerne bedre kan sikre, at de også kommes i møde i
undervisningen. Regitze Flannov mener, mange lærere i forvejen står med en daglig følelse
af ikke at have mulighed for at give alle elever det, de har brug for.
”Selvfølgelig er det godt for lærerne at have viden om alle
elever, og hvilke udfordringer de har, så man kan hjælpe dem bedst muligt. Men
hvis læreren i forvejen ikke har rammer, der gør, at de kan støtte alle elever,
så kan man risikere, at identificeringen bare bliver en tidsrøver og en
frustration for lærerne”, siger hun.
Annonce:
I den oprindelige politiske aftale skulle lærerne efter screeningen
sende eleverne videre til PPR, som så skulle intelligensteste børnene. Men det krav
bortfalder som følge af det seneste skoleforlig fra marts.
”Det er helt fint for os - en IQ-test er ikke noget, der har groet i vores baghave. Vi skal væk fra det paradigme, at der er nogle et andet
sted, der skal sætte et stempel, for at børn kan få den støtte, de har krav på.
PPR har i forvejen knappe resurser, og vi arbejder for, at de bruger deres tid på
at hjælpe lærere og elever ude i klasserne”, siger Regitze Flannov.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil udbyde webinarer
om højtbegavede til lærerne, og der er materialer og efteruddannelse på vej i
samarbejde med professionshøjskolerne.
Annonce:
”Som jeg er blevet orienteret, så findes der allerede materialer
til at undervisningsdifferentiere også til de højtbegavede. Hvis jeg var politikere
eller styrelse, så ville jeg lytte til, hvad lærerne har brug for i den
kontekst de er, og understøtte de rammer der skal til for, at lærerne kan tage
udgangspunkt i de konkrete elever de står med og give dem god, motiverende
undervisning”.
Hvis rammerne er der til det, kan hun sagtens forestille
sig, at man kan gøre noget ekstra for de højtbegavede elever også ved fx at
have to lærere i klasserne, at lave holddeling på tværs af klasser eller skoler
eller i samarbejde med ungdomsuddannelser eller det lokale erhvervsliv.
”Jeg synes bare, at man kunne koncentrere sig mere om
mulighed for handling i stedet for at blive i analysen. Det værste, der kan ske
er, at lærerne får værktøjer og identificerer eleverne, men ikke har mulighed
for at handle på det”.