”Muligheden for at trække forældre i børne- og ungeydelsen
er ikke et mål i sig selv. Det er redskab til at sikre, at ingen børn flyver
under radaren, men bliver grebet”.
Sådan skriver børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i et skriftligt
svar til Folkeskolen om årsagen til, at regeringen vil fortsætte med at kunne fratage børnechecken fra forældre til børn med over 15 procents ulovligt fravær, og at elever på skoler i ’udsatte områder’ skal kunne dumpe børnehaveklassen.
Begge ordninger har fået kras kritik, siden de blev indført
i 2020, og Mattias Tesfaye har selv ytret tvivl om, hvor godt
fraværsstraffen virker.
Nyheden om, at selvsamme minister vil fortsætte ordningerne, blev fredag mødt af ærgrelse og kritik fra både SF og de Radikale og skoleledernes formand. Og den kritik får nu også opbakning fra lærerforeningen.
”Jeg er enig i hensigten med lovene, men jeg mener, at fokus
er forkert. Vi skal bygge skolen op pædagogisk og sikre resurser til tidlig
forebyggelse. Vi skal ikke sanktionere og straffe mennesker, der
allerede ligger ned, som er det der sker her”, siger Regitze Flannov, som er forkvinde i Danmarks Lærerforening undervisningsudvalg.
Hun giver ikke meget for Mattias Tesfayes forklaring om, at
fraværsstraffen er med til at gribe børn.
”Hvis det er et argument, så er det et sørgeligt argument. Den
danske folkeskole skal jo være et sikkerhedsnet i sig selv. Som ministeren selv
har sagt, så kan man ikke sanktionere sig til resultater hos mennesker, der
ikke har resurserne til det. Det er meningsløst”.
Evaluering viste store udfordringer
Både fraværsstraffen og sprogprøverne af børnehaveklassebørn på skoler i ’udsatte områder’ blev indført som en del af den såkaldte ghettopakke for at
modvirke ghettodannelse.
Fraværsstraffen gælder alle børn med mere end 15 procent ulovligt fravær i løbet af et kvartal, mens sprogprøverne alene gælder børn på skoler med mindst 30
procent elever fra udsatte boligområder. Dumper børnene sprogprøven, skal de gå børnehaveklassen om.
Da politikerne vedtog ordningerne, blev man enige om, at de skulle evalueres, inden man tog stilling til, om de skulle være permanente. Begge evalueringer kom i 2023, og begge viste, at ordningerne har store udfordringer.
For det første er fraværsstraffen blev brugt markant mindre
end forventet. I evalueringen fra Vive blev det anslået, at det samlede antal
stop af børneydelsen i skoleåret 2022/23 formentlig omfattede omkring 1200
elever. Et tal, der er meget langt fra de forventede mere end 15.000 elever.
DLF: Økonomisk straf er "overhovedet" ingen hjælp
Det blev også konkluderet, at loven har medført store administrative byrder, og at loven effektueres meget forskelligt fra kommune til kommune. Blandt andet fordi, at det personale, der skal føre fraværsstraffen ud i livet, ikke altid mener, at straffen er en god måde at forbedre elevernes fravær.
Noget, der i evalueringen ser ud til at have noget på sig, og
som Regitze Flannov i DLF er enig i.
”Det er tit meget komplekse problemstillinger, der ligger bag fravær, og der er
en lang række tiltag man skal sætte i gang, og som man arbejde med ude på
skolerne. Der er økonomisk straf ingen hjælp overhovedet”, siger Regitze Flannov
og fortsætter:
”Især ikke for lærerne, der uhensigtsmæssigt oplever at blive
opfattet som myndighedspersoner af familien. Det forværrer relationen og kan skade
arbejdet med at komme fraværet til livs”.
Fraværsstraffen har
desuden mest ramt familier, der i forvejen er udfordrede, hvilket fik Vive til
at konkludere, at straffen ”har en social skævhed over sig”.
Det er især elever med forældre uden uddannelse og job og forældre med psykiske
vanskeligheder, der har oplevet at få et stop i børne- og ungeydelsen. Og
derudover er det også ofte elever med psykiske vanskeligheder, som har et for
højt ulovligt fravær, fandt Vive frem til.
Sprogprøver måler
vidt forskelligt
Også sprogprøven i børnehaveklassen har fået en hård medfart
i evalueringen og af de lærere og pædagoger, der bruger den.
For eksempel
konkluderer evalueringen, at sprogprøverne ingen gavnlig effekt har haft på
elevernes sproglige udvikling og trivsel. Siden loven blev implementeret i 2020,
har mellem 30 og 50 børn hvert år dumpet sprogprøven og gået om, hvilket svarer
til cirka fire procent af det samlede antal børn, der er blevet testet.
Prøverne måler desuden meget forskelligt fra klasse til
klasse. For dels er bedømmelsen i høj
grad baseret på børnehaveklasselederens skøn. Dels kan skolerne vælge mellem mange forskellige måder at gennemføre
prøven på, viser evalueringen.
Børnehaveklasselederen kan vælge at gennemføre prøven alene på klassen, men der er også mulighed for, at en
observatør kan være til stede og bedømme imens, eller at flere voksne kan opdele
børnene i mindre grupper.
Det er ofte også valgfrit, hvor mange delprøver og
hvor mange enkeltopgaver, man vil gennemføre. Og så foregår mange af
prøverne i en rundkreds, hvor elevens placering i rundkredsen kan være
afgørende for, hvor svære spørgsmål eleven får, og dermed hvor god chance
barnet har for at bestå.
Også børnehaveklasseledernes formand
Marianne Gianni har kritiseret den manglende systematik. Hun har også påpeget, at det ikke giver mening at
bedømme børnene så hårdt på sprog så tidligt:
”Det vigtigste for mig er stadig, at det ikke giver mening
at udskille børn på baggrund af kun én af de seks kompetenceområder alene,
nemlig det sproglige. Hvis en elev for eksempel lige er ankommet til landet og
taler både serbokroatisk, engelsk og tysk, og fungerer fint i forhold til de
andre fem områder og har den rette alder til at starte i 1. klasse, så skal det
sproglige nok komme”, sagde hun til Folkeskolen for et år siden, da evalueringen lå klar.
Tesfaye: Højt fravær kan skabe mistrivsel
Trods al kritikken fastholder regeringen, at begge ordninger skal gøre permanent, lyder det i et skriftlig kommentar til Folkeskolen fra Mattias Tesfaye.
”Vi ved, at gode sproglige kompetencer er afgørende for
børns udvikling i skolen – og i livet i generelt. Samtidig kan højt fravær
skabe mistrivsel og betyde, at der er lavere sandsynlighed for, at eleven
klarer sig godt senere i livet".
"Derfor er reglernes formål stadig meget
relevante, og jeg er glad for, at ministeriet nu tilbyder kommunerne hjælp til
at implementere reglerne på en god og konstruktiv måde, så vi sikrer, at de
virker efter hensigten”, siger ministeren.