Debat
Det er for dårligt, at ministeriet ikke varslede lærere og elever om, at der var en opgave mere end normalt i læseprøven, mener Charlotte Studtmund.
Foto: Jesper Knudsen
Vred lærer: Ministeriet smed både lærere og elever under bussen til læseprøven
Flere og flere elever har brug for struktur og forudsigelighed. Derfor er det urimeligt, at ministeriet ikke gjorde skolerne opmærksomme på, at der var en ekstra tekst i læseprøven i år.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Jeg
indrømmer gerne, at jeg blev vred, da jeg opdagede at læseprøven i år uden
varsel bestod af seks opgaver i stedet for fem.
For
udenforstående kan det måske virke ligegyldigt – hvorfor dog hidse sig op over
noget så banalt som udformningen af en skriftlig afgangsprøve? Men der er ikke
tale om en banal sag her, uagtet at de fleste af os godt ved, at man kan få et
lykkeligt liv uden prangende resultater i en læseprøve.
Resultaterne af prøverne
omtales hvert år i medierne og debatteres – særligt hvis eleverne ikke klarer
sig godt nok.
Samtidig er prøverne omgivet af formaliteter og regler, som skolerne forventes at leve op til. Og det er en alvorlig sag ikke at
overholde disse. Vi signalerer altså som samfund, at der er
tale om noget væsentligt.
Selvfølgelig
forbereder vi eleverne på prøven
Jeg
oplever ofte, at jeg taler med to tunger, når jeg har 9. klasse. Jeg ønsker
ikke, at afgangsprøverne skal fylde for meget i undervisningen gennem et helt
skoleår, og at eleverne skal få det indtryk, at det hele handler om prøverne.
På den
anden side ligger det mig stærkt på sinde, at eleverne er fortrolige med rammerne
for prøverne og ved, hvad de kan forvente på selve dagen. Selvfølgelig ikke,
hvad angår indholdet, emnerne og de konkrete opgaver - men det skal ikke være
selve prøvens form, der kommer bag på dem.
Læseprøver
og retskrivningsprøver træner vi helt fra 7. klasse i en form, der ligner den,
de vil møde til den endelige prøve. Kald det bare “teaching to the test”. Jeg
opfatter det som en helt igennem rimelig forberedelse på en situation, som af
forståelige årsager gør børn på 15-16 år nervøse.
De
skriftlige prøver er deres første møde med en eksamenslignende situation, og alle kan vel blive enige om, at det skal være en oplevelse funderet på
ordentlighed og retfærdighed.
Strategierne var nyttesløse
Vi har flere og
flere elever, hvis udbytte af undervisningen afhænger af struktur og
forudsigelighed. De skal vide, hvad der skal foregå og være forberedte på, hvad
der sker. Det var de bare ikke denne gang.
Gennem
hele læseprøvens levetid har den været skåret over samme læst: Fem tekster, 50
opgaver. Hvad enten man anvender portaler eller tidligere prøver i
undervisningen, er det derfor den her udformning, eleverne er fortrolige med. Adskillige
elever har derfor også tillært sig strategier, der passer formen, og på forhånd afsat tid af til
hver enkelt opgave.
I den
forbindelse er det ikke irrelevant at nævne, at der er tale om en prøve med
stort tidspres. Langt
fra alle når igennem hele prøven, hvilket er fair, da netop læsehastigheden er
et væsentligt element af det, der testes.
Derfor er strategier særligt
hensigtsmæssige i netop læseprøven, men de blev hurtigt
ubrugelige i år, da der med ét viste sig at være en tekst mere end normalt.
Det
førte helt forudsigeligt til forvirring og frustration hos mange elever, og
nogle udtrykte rammende, at de følte sig ”slået hjem i Ludo”, allerede da
prøven startede.
Ordentligt og rimeligt at varsle ændringer
Jeg tør godt garantere, at ingen eller kun ganske få dansklærere havde forberedt
eleverne på, at der i princippet godt kunne være en tekst mere eller mindre, og
at elevernes strategier derfor ville være nyttesløse.
Det er
ikke fordi, at jeg synes ændringerne ikke er legitime. Men det havde været både
ordentligt og rimeligt fra Børne- og Undervisningsministeriets side at varsle det til lærerne og
eleverne forinden.
De
omstillingsparate elever med is i maven og det gode overblik, lod sig næppe slå
ud af ændringerne. Og is i maven er afgjort en god egenskab, men var det
virkelig dét, eleverne skulle testes i denne gang?
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk