Tilde Kaufmann er lærerstuderende og ordblind. Hun føler sig helt på niveau med sine medstuderende, når hun har adgang til hjælpemidler som AppWriter og Nota.Foto: Privat
Markant flere lærerstuderende har funktionsnedsættelser: Tilde er en af dem
I 2010 havde Uddannelses- og Forskningsstyrelsen registreret 317 studerende med funktionsnedsættelse. Ti år senere var tallet steget til 1377. Lærerstuderendes Landskreds kæmper for, at studerende med funktionsnedsættelser får hurtigere hjælp end tilfældet er i dag.
Da Tilde Kaufmann
var i praktik som lærer, var noget af det første, hun sagde til sine elever, at hun er
ordblind.
Annonce:
”Alle de ordblinde
jublede. De kunne spejle sig i det. Skriver jeg en fejl på tavlen, så griner de
ad mig. De har godt af at se, at Tilde også kan lave fejl”, siger Tilde
Kaufmann, som læser på 4. årgang på læreruddannelsen på Absalon i Roskilde.
Tilde Kaufmann er
langt fra den eneste lærerstuderende, som har en funktionsnedsættelse. Tal fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen viser, at antallet af lærerstuderende med
funktionsnedsættelser på ti år er steget markant. I 2010 havde 317 studerende funktionsnedsættelser.
Ti år efter var tallet steget til 1377. Det har ikke været muligt at få tal fra
de seneste år.
Forperson for Lærerstuderendes
Landskreds Anneline Larsen understreger, at der over alt i samfundet og på tværs af alle de videregående uddannelser sker en stor
stigning i antallet af mennesker med funktionsnedsættelser .
”Det vigtigste for
os i Lærerstuderendes Landskreds er, at dem der går på læreruddannelsen har
forudsætningerne og mulighederne for at blive dygtige lærere, og det mener vi
ikke en funktionsnedsættelse bør stå i vejen for”, siger Anneline
Larsen.
For Tilde Kaufmann har
ordblindhed været en del af hendes opvækst. Både hendes forældre og hendes
storebror er ordblinde.
”Det er genetisk.
Derfor har det været svært at få hjælp derhjemme”, siger hun.
Hun har gennem sin
skolegang og senere som lærerstuderende fået specialpædagogisk støtte, der skal sikre, at hun kan
uddanne sig på lige fod med andre. Tilde Kaufmann har adgang til programmer som
AppWriter, hvor hun får hjælp til at læse og skrive gennem en række funktioner
som ordforslag, oplæsning og tale til tekst. Hun bruger også Nota, som er et bibliotek med bøger for mennesker med syns- og
læsehandicap. Og hun har studiestøttetimer, hvor hun får hjælp fra en
underviser på læreruddannelse
Annonce:
”Nota er den
største hjælp i hele verden. Her får jeg læst studiebøgerne op, og så kan jeg
faktisk gøre noget andet samtidig”, siger hun.
Lærerstuderendes
Landskreds kæmper for, at alle kan få adgang til eksempelvis Nota.
”Der er mange
støttemuligheder, hvor vi bør se på, om man ikke kan give det kollektivt, i
stedet for at hver enkelt skal søge. Det skaber nemlig unødvendigt bureaukrati”,
lyder det fra Anneline Larsen.
Tilde Kaufman har ikke
oplevet, at det var svært at få adgang til hjælpemidlerne på læreruddannelsen.
Men folkeskolen.dk/lærerstuderende har talt med flere studerende, som har haft store
udfordringer med at få specialpædagogisk støtte (SPS), når de har fået en diagnose – især når det
er sket senere i livet.
Annonce:
Lærerstuderendes
Landskreds er meget opmærksom på problematikken.
”Lige nu oplever
mange studerende med funktionsnedsættelser lange ventetider for at få den rette
hjælp. Det mener vi er for dårligt. Der er også flere, som har modtaget støtte
på deres ungdomsuddannelse, som ikke automatisk får støtten med videre, når de starter
på læreruddannelsen. Så skal de igennem en besværlig ansøgningsproces på ny.
Det er jo helt tosset”, mener Anneline Larsen.
Tilde kan hjælpe ordblinde elever
Antallet af
studerende, der får SPS-støtte på de videregående
uddannelser er steget markant. I 2018 fik 10.065 specialpædagogisk støtte.
Tallet var i 2022 steget til 18.663, viser tal fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (Stuk).
Annonce:
Tilde Kaufmann tager undervisningsfagene dansk, engelsk og historie. Hun føler, at hun er helt på
niveau med sine medstuderende, når hun har adgang til hjælpemidlerne.
Hun føler faktisk,
at hun har en fordel, når hun underviser, fordi hun i højere grad har
forståelse for eleverne, der har funktionsnedsættelser.
”Jeg har lige haft
et barselsvikariat i 5. klasse, hvor der var to ordblinde og to, som var lige
på kanten. I stedet for at spørge mig, hvordan de skal stave til et ord, så
spørger de, hvordan jeg husker, hvordan man staver til ordet. For når man er ordblind, er
det en helt anden måde, man lærer at stave på, og den måde kender jeg”, siger
Tilde Kaufman.
Tilde Kaufman blev
først diagnosticeret i 6. klasse.
”Det var teknisk
set sent. Jeg havde længe følt mig doven og dum. Da jeg fik den her diagnose,
kunne jeg være mere i mig selv. Når lærerne vidste, jeg var ordblind, kunne de
forklare tingene til mig på andre måder. Det bruger jeg også selv i dag”.
Hun vidste, hun
skulle være lærer, da hun i gymnasiet mødte en lærer, der havde blik for, at
alle ikke lærer på samme måde.
”Jeg tænkte bare,
det er sådan en, jeg vil være. En lærer, der kan differentiere undervisningen
og ved, at nogen har behov for at få forklaret det på en anden måde, end de
fleste”.