'Husk, at der skal være arbejdsro til dem, der stadig arbejder. Så Jer, der er færdige med opgaven, I må finde på noget roligt at lave,' lyder opfordringen fra børnehaveklasseleder Marianne Giannini til 0.u. på Langelinieskole på Østerbro i København.
Arkivfoto: Lise Frank
Børnehaveklasseleder tvinges til at sætte ambitionerne ned
Med 28 elever på 40 kvadratmeter kan det være svært at holde støjniveauet nede, også selvom ingen slås eller råber unaturligt højt. Børnehaveklasseleder gennem 14 år, Marianne Giannini savner en fuldtidsassistance og gerne lidt ekstra plads.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Langelinieskolen på Østerbro i København kalder sig en faglig skole, og det er derfor ikke nyt for børnehaveklasseleder Marianne Giannini at give undervisning i 0.klasse. Det gjorde hun også før, undervisning i 0.klasse blev lovpligtig for to år siden. Men rammerne for børnehaveklasse-undervisningen har ændret sig markant i de 14 år, Marianne Giannini har været i faget.
Fra at have 20 timer med eleverne ugentlig i et fast samarbejde med en anden lærer, er Marianne Giannini idag alene med 0.u i over halvdelen af sine ugentlige 25 timer.
"Jeg må hele tiden sætte ambitionsniveauet ned for, hvad jeg gerne ville nå med eleverne. Hvis man hver dag skal gå hjem og ærgre sig over det, man ikke nåede, så knækker man jo sammen," siger Marianne Giannini.
Tolærerordning og forældresamarbejde
S og SF går til valg på en nedsættelse af klassekvotienten til 24 elever og en tolærerordning i dansk og matematik. Desuden ønsker partierne at indføre såkaldte forældrekontrakter for at sikre ro og orden i klassen.
"Jeg har for nylig set forældrekontrakterne fungere på Nordvestskolen i Helsingør, hvor man bliver enige om alt fra at have en ordentlig madpakke til, at eleverne møder til tiden," argumenterer socialdemokraternes uddannelsesordfører Christine Antorini.
Marianne Giannini er ikke i tvivl om vigtigheden af forældresamarbejdet og kan sagtens se fordelene ved at indgå kontrakter med dem derhjemme. Ved skolestart i år etablerede hun legegrupper og involverede dermed alle forældre i arbejdet omkring elevernes gode relationer til hinanden. Det er således planlagt, at alle elever i 0.u. i løbet af det første skoleår skal besøge hinanden efter skoletid.
Barnet reduceres til en otteogtyvendedel
Men det ændrer ikke ved, at udfordringerne i klasseværelset er store.
I 0.u på Langelinieskolen har 28 børn taget hul på deres skolelivs tredje uge. Uden den stores tumult lykkes det alle at finde deres plads. Men da opgavearkene bliver delt ud, er Mariannes assistance ønsket flere steder på én gang, og tålmodigheden slipper hurtigt op hos de knap 6-årige skolestartere.
"En andel af børnene i 0.klasse er blevet yngre, men det er også en helt anden børnetype, vi har i klassen i dag," forklarer Marianne Giannini og uddyber:
"Derhjemme får børnene meget opmærksomhed og der bliver taget mange flere hensyn til den enkelte, end der måske gjorde for bare ti år siden. I klasseværelset derimod er barnet reduceret til en otteogtyvendedel," beklager Marianne Giannini, der umuligt kan nå rundt til alle de elever, der kalder på hende.
Hertil kommer udfordringen med at inkludere specialbørnene i den almindelige undervisning. Et år havde Marianne Giannini fem svære børn i sin 0.klasse. Det gik afgjort ud over de 23 andre, fortæller hun.
En finansieret sekstimers dag
Skal fagligheden i 0.klasse sikres foreslår regeringen en fuldt finansieret sekstimers sammenhængende skoledag for hele indskolingen, det vil sige for alle elever op til 3.kl.
"Tolærerordningen og nedsættelsen af klassekvotienten er ikke finansieret, men det er vores forslag til gengæld. Med en sammenhængende sekstimers skoledag vil vi også sikre, at alle elever kan læse i 2. klasse," siger undervisningsminister Troels Lund Poulsen til folkeskolen.dk.
Hubert, Hedvig og deres 26 klassekammerater i 0.u. på Langelinieskolen synes nu at være kommet godt fra start. Tirsdag morgen formede eleverne en femkant og lærte, at en aflang firkant også kaldes for et rektangel.