"Skolens mange funktioner er lige værdige, men de er ikke lige vigtige", fremhævede Anders Balle, som ofte møder en opfattelse af, at det kan være lige meget, hvem der leder skolen, bare det er dygtige ledere.

Skoleledelse er under pres i krisen

Det kræver en ekstra indsats af skolelederne, når kommuner ændrer skolestruktur. Alligevel benytter mange kommuner lejligheden til at skære ned på antallet af ledere. Samtidig presses skolelederne af andre faggrupper, siger skoleledernes formand.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolelederforeningen holder repræsentantskabsmøde i Odense i dag, og i sin beretning tog formand Anders Balle fat i, at det ikke er nok at holde taler og skrive bøger om, hvad god ledelse betyder:

"De omstruktureringsprojekter, der er i gang i mange kommuner, medfører et kæmpe ledelsesarbejde og en ekstraordinær ledelsesindsats, som burde medføre ansættelse af flere ledere. Det er dog overhovedet ikke sådan, det foregår ude i virkeligheden", sagde Anders Balle og nævnte eksempler på, at ledelsen er beskåret med op til 55 procent i forbindelse med omstruktureringer.

"Enkelte kommuner har altså nedlagt op til 55 procent af lederstillingerne, og mange steder er der tale om 20-30 procent. Vores undersøgelse af ledelsessituationen i folkeskolen viste, at vi kan forvente nedlæggelse af mindst seks-syv procent af alle lederstillingerne i indeværende og kommende skoleår. Det er helt ude af enhver form for sund fornuft, og det er helt ude af trit med, hvad der er forskningsmæssigt belæg for".

Rationaliseringer kræver kompetent ledelse

Anders Balle henviste til en undersøgelse fra Anvendt Kommunal Forskning, der viser, at højt præsterende skoler har en klar og tydelig ledelse, der vejleder sit personale.

"Det burde kommunerne se lidt nøjere på, når de gennemfører deres nedskæringer og rationaliseringer. Rationalisering går ud på at få mere kvalitet for de samme penge. Det kan kun gennemføres, hvis der er en stærk og kompetent ledelse til at stå i spidsen for det, og hvis vilkårene for ledelsen er i orden".

Skoleledernes formand anerkendte både, at kommunerne har en meget anstrengt økonomi, og at der er behov for væsentlige omstruktureringer.

"Men det er svært for mig at se sammenhængen mellem de fine ord om ledelse og den praktiske hverdag. Her har de fleste kommuner brug for hjælp", sagde han og pegede på, at Skolelederforeningens lokalafdelinger har en væsentlig opgave med at påvirke kommunerne.

Lederne skal klædes på til omstruktureringer

Skolelederforeningens hovedbestyrelse har besluttet at understøtte sine lokale led på tre områder, som udfordrer mange skoleledere: Strukturændringer med større enheder, krav om øget faglighed og dokumentation af resultater samt krav om øget inklusion og ændring af specialundervisningen.

"Vi har defineret en række delprojekter under hvert tema og har sat en million kroner af til aktiviteter, som skal hjælpe, stimulere og vejlede landets skoleledere til arbejdet med de tre emner", sagde Anders Balle og tilføjede, at alle projekter har som mål at være konkrete og handlingsorienterede.

Lige værdige - ikke lige vigtige

Hvem der skal være ledere i skolen er også under pres. Flere kommuner vil ansætte sfo-ledere som afdelingsledere i indskolingen, hvor de både skal lede fritidsaktiviteter og undervisning.

"Jeg vil gerne fastslå, at vi er mange lige værdige personer ansat i skolen, men de funktioner, vi udfører, er ikke ens eller lige meget i fokus. For det er undervisningen og dens resultater, vi måles på i skolen", sagde Anders Balle.

Skolens mange funktioner er lige værdige, men de er ikke lige vigtige, mente han. Alligevel oplever han en stadig stærkere opfattelse af, at det kan være lige meget, hvem der leder skolen, bare det er dygtige ledere.

"Det er vi nødt til at opponere imod. Vores ledelsesfokus skal være på skolens kerneydelse, undervisningen og det personale, der udfører den. Derfor skal skolen ledes af personer med stærke pædagogisk/didaktiske kompetencer", sagde Anders Balle.