Anmeldelse

MatSup

MatSup

Det er ikke nødvendigt at vide, hvordan man dividerer; men det er nødvendigt at vide, hvornår man skal dividere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"MatSup" med undertitlen "Opgavesæt med it til matematikundervisningen på 7.-10. klassetrin" er et 80-siders hæfte med otte opgavesæt og et website: www.matsup.dk. Men undertitlen er slet ikke dækkende.

Fakta:

Titel: MatSup

Forfatter: Frede Krøjgaard, Jørgen Uhl Pedersen, Mikael Skånstrøm, Per Nygaard Thomsen

Type: Diverse

Forlag: Forlaget Matsup

På sitet findes vejledning til elever og lærere, hjælpefiler med løsninger og komplette løsningsforslag udført med forskellige it-værktøjer: MathCad, Excel, Geogebra, Smath, MatematiKan med flere. Og det er her, det bliver interessant for en nutidig matematikundervisning.

Hæftet er til kopiering, men er ikke kopieringsvenligt, blot et vanligt A4-hæfte. Til gengæld bliver siderne ikke så let væk. Opgavesættene ligner afgangsprøvesæt, som de burde have set ud i årevis, idet arbejdet forudsætter brug af it-værktøjer - nævnt ovenfor. Værktøjer, elever i det 21. århundrede har krav på at møde i matematikundervisningen.

Hvis nogen tror, at disse værktøjer betyder, at eleverne ikke skal kunne matematik, så tager de fejl. Prøv selv, er min anbefaling. Mange elever skal "stå på tæer" for at løse opgaverne. For nogle vil det være for svært. På den anden side vil nogle kunne løse problemer, som de ellers ikke ville kunne, fordi de bruger værktøjerne. Lærere og elever, som ikke har prøvet Geogebra, har virkelig noget til gode. "MatSup" er også en overkommelig måde at tilbyde matematiklærerne efteruddannelse på - in splendid solitude - eller med kollegaer i et fagteam. Det sidste anbefales.

Vi ved fra undersøgelser - senest "Teknologi i matematik" (http://cmap1.ucsj.dk/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1H7559MZP-SHZDHZ-JF&partName=htmltext) - at matematiklærere kun i ringe omfang honorerer de it-faglige dimensioner, som faget fik tilføjet i 1990, og som senest er gentaget i faghæfterne for matematik såvel som it og medier. 1990 er længe siden. Behovet for, at eleverne får relevant it-dannelse, er imidlertid kun tiltaget i de mellemliggende 20 år.

Elever og lærere, som arbejder sig igennem "MatSup" i klassefællesskabet, vil lære en hel del it-dannelse og dertil få kendskab til forskellige konkrete værktøjer, som understreger den pointe, at det ikke er nødvendigt at vide, hvordan man dividerer; men det er nødvendigt at vide, hvornår man skal dividere.

Moderne it-værktøjer gør det muligt. Der vil være en del elever, som ikke kan være med hele vejen i dette abstrakte univers. Men faktisk vil det også være et stort fremskridt for mange, hvis de forlader skolen med færdighed i at kunne opstille og jonglere med et budget i et regneark. Der er jo ingen gode grunde til at forholde eleverne brugen af fornuftige værktøjer - og da specielt ikke når brugen både giver mulighed for løsning af problemer, man ellers ikke kunne løse, og mulighed for øget faglig indsigt.

Det er dejligt, at kompetente folk omsider har fået mod til og mulighed for at publicere et nødvendigt slag i bolledejen. Materialet bør findes på enhver skole med 8.-10. klasse.