Anmeldelse

20 skridt til bedre lærersamarbejde

Bogen "20 skridt til bedre lærersamarbejde"

Bogens ærinde er at ville forandre og forbedre lærersamarbejdet, og den kommer med alle de rigtige betragtninger, som alle egentlig godt ved er det korrekte at gøre. Men den sætter sig mellem to stole som oplysende og problemløsende.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan bliver man som lærer bedre til at håndtere hverdagens konflikter, god til at holde møder eller til at få teamet til at fungere? Bogen "20 skridt til bedre lærersamarbejde" kommer med 20 konkrete bud på forbedringer i lærerens samarbejde med kollegaer og elever. Dette er både bogens styrke og svaghed, for det er mange komplekse problemstillinger, som bliver eksemplificeret og kogt ned på 195 sider. Det er en fordel for den læser, der gerne vil have et hurtigt overblik eller vælge frit mellem de 20 emner, men det kan også virke for letbenet i forhold til den, som vil fordybe sig i et emne eller have mere konkret teori. Eksempelvis er der meget få litteraturhenvisninger, selvom bogen tager afsæt i nyeste forskning på området.

Fakta:

Titel: 20 skridt til bedre lærersamarbejde

Forfatter: Ole Ditlev Nielsen, Martin Lasse Hansen Sieben

Pris: 289

Sider: 208

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Bogen er logisk nok inddelt i 20 kapitler, som hver især rummer en introduktion til emnet, ogt en række anekdoter fra det virkelige liv. Jeg synes, at anekdoterne giver liv til det teoretiske og indrammer emnet, men risikerer også at grænse til det banale med fortællingerne om Michael, Jacob og den nye kollega. Efterfølgende præsenteres redskaber, huskepunkter og øvelser i slutningen af hvert kapitel.

Jeg er sikker på, at mange lærere vil sidde og nikke genkendende til en række af de beskrevne problemstillinger og fortællinger, men hvor mange der reelt kommer ud over rampen med at smile til tre kollegaer, besøge hinanden i hinandens undervisning eller begynde at metareflektere over egen kommunikation lige før en konflikt, vil jeg ikke gisne om.

Der ligger som regel et større arbejde i at forbedre lærersamarbejde, og her mener jeg, at bogens pixibogsform kommer til kort i forhold til at fungere som problemløser. Det er der forfattet andre hele bøger om til hvert afsnit. Til gengæld kan man hente hurtig inspiration og anledning til egen refleksion om godt lærersamarbejde i denne bog.