Anmeldelse
Styrk læringen gennem dialog
Bedre dialog i klassen
Når jeg læser "Styrk læringen gennem dialog", er det, som om jeg endelig får opskriften på den hemmelige undervisningseliksir, der kan skabe en god debat i klassen. Forfatternes intention er at eksplicitere de greb, der (for mit vedkommende) bliver brugt lidt ubevidst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Igennem min tid som lærer har jeg oplevet diskussioner i klassen, som har været levende og udviklende, hvor man bagefter har været høj af entusiasme - men jeg har også oplevet det modsatte. I bagklogskabens lys har jeg ofte skyldt skylden på indholdets nyhedsværdi og dramaværdi, men her er bogens pointe, at vi i en undervisningskontekst kan vinde ved at iscenesætte dialoger og træne med eleverne. Det, jeg før troede var erfaring, dagsform og kloge elever, bliver igennem bogen udfordret.
Fakta:
Titel: Styrk læringen gennem dialog
Forfatter: James Nottingham, Jill Nottingham, Martin Renton
Pris: 687,50
Sider: 194
Forlag: Dafolo
Det er specielt dialogtypen IRE (initiering, respons, evaluering), bogen beskriver som uhensigtsmæssig, fordi den ikke giver tid og rum til at folde en samtale ud. Bogens ærinde er derfor at give læreren forskellige redskaber og en bevidsthed om at stilladsere og træne dialogformer. Bevidstheden beskrives som "at gøre eleverne til fornuftsvæsener, der bliver i stand til at bruge argumentationssproget til at bevare kontrollen over deres tanker". Redskaberne er de aktiviteter og udfordringer, en underviser kan opstille for at skabe mulighed for gode dialoger. Fokus er overvejende på det store repertoire af konkrete praktiske øvelser, og nogle gange bliver der for langt mellem den understøttende teori og de konkrete metoder. Det gør, at læreren selv bliver udfordret til at opfinde, hvornår øvelserne passer ind - og det er vel ikke hensigten.
En observation, forfatterne gør i bogen, som jeg tror, de fleste lærere også kender, er, at samtalen i nogle elevgrupper ikke virker produktiv og udviklende. Dette begrundes i en manglende forståelse for dialogens muligheder. Et greb, de fremhæver i denne sammenhæng, er taleregler, der kan udfordre eleverne til at gå andre veje i samtalen. Her angives interessante benspænd, som kan stilladseres uden lærernes indblanding. Hvorvidt dette så er tilfældet, kræver en afprøvning i praksis.
Jeg lyder måske en kende overbegejstret i min anmeldelse, men det skyldes, at bogen formår både at italesætte problemfelter i forskellige undervisningssammenhænge og komme med bud på og øvelser til at handle på det. Jeg kan varmt anbefale bogen til læreren, der ønsker mere fokus på gode dialoger i klassen.